Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.01.2011 08:47 - Магията на родопската песен в песните на сестри Кушлеви
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7191 Коментари: 10 Гласове:
25


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Магията на родопската песен

в песните на сестри Кушлеви

 

Родопите са една от най-богатите и интересни във фолклорно отношение български области.
Родопското народно поетично творчество обхваща всички жанрове. Един от най-важните му дялове е художествената, емоционална и звучна народна песен. Тя е много жива красива и изразителна. изпълнява се най-често едногласно, като при хороводните песни се практикува и т.нар. “отпяване”, при което група певци или певици или певци пеят песента, а други им отпяват.
Носители на песните в Родопите са и мъжете. Те пеят наравно с жените, с плътни, тембристи и емоционално топли, най-често ниски, с естествена постановка гласове. Тяхното изпълнителско майсторство личи особено в широките и плавни родопски песни, които пеят най-вече на събори, седенки и сватби. Родопчани са пеели песните си и в тях влагали света около себе си. Текстовете на песните им включвали както най-дребните и на пръв поглед незначителни прояви, така и големите исторически събития със съдбоносен характер.
Най-голям по обем и значимост е групата на битово-социалните песни. Именно те носят белезите, които характеризират родопската песен. Широко разпространени са и песните с любовен характер, които се пеели по сборове и седенки, годежи и сватби. Въпреки множеството записани песни обаче, и досега тази част от родопското творчество не е проучена цялостно.
В Родопите са застъпени всички жанрове на песента, като някои са застъпени повече, други по-малко: обредни, митически, юнашки, исторически, хайдушки, битово-социални, съвременни. В най-чист вид са запазени родопските песни от някогашните райони Ахъчелебийско и Рупчоско. Повечето песни носят белези от помохамеданчването с цялата му жестокост. Съществуват известни различия в репертоара на местното население от двете верски групи. Различия се забелязват най-вече в имената на героите от песента, както и празниците, за които се пее. Въпреки всичко обаче, родопската песен е винаги много мелодична и звучна. За каквото и да пеят родопчани и от която и религия да са, те отварят сърцата си за песента и с това завладяват всеки, който ги слуша. От обредните песни в Родопите най-запазени са сватбените, особено в Широколъшко, Момчиловци, Чокманово и др. Голяма част от обредните песни се изпълняват по време на  календарни празници – Васильовден, Еньовден, Гергьовден. Митическите песни са много малко. Процесът на тяхното изучаване е започнал отдавна. Най-разпространените песни са за вили, самовили, “юди пирински” – всички те любими песни на родопските овчари. Дюлгерите пък пеели за вграждането на невеста в строеното. В митическите песни често се споменава за чумата, обаждането от гроб, сбъдването на клетва. Най-красиви в цялото ни народно творчество са песните за песните за слънчева женитба. Също малка, почти изчезнала група са религиозно-легендарните песни. Те изразяват мъката на народа от тежкото бреме на насилничеството и са скрита молба към Бога или друго свръхестествено същество за помощ при различни бедствия сполетели народа. Стари юнашки песни от времето преди турското робство почти не са запазени. В тази част на Родопите най-таченият символ за героичност е Момчил юнак. Песните за него са израз на най-голямата мечта на народа – свободния живот. Едни от най-въздействащите песни в родопското народно творчество са историческите песни. Тези, които са се запазили до днес са преди всичко от времето на турското робство и малко преди него. Особено използвана и обичана тема е раздялата на майка с дете – тези песни се изпълняват с много любов и особена топлота. Много характерни са и песните отразяващи помохамеданчването. В повечето случаи са свързани с конкретни събития и се разпространяват успоредно с предания и легенди. Помохамеданчването е основна тема и в хайдушките песни. Именно тази тема отличава родопските хайдушки песни от общонародните. Не е възможно да се определи кога точно възникват. В повечето от тях няма обособена хронология. Хайдутинът е лице без име – закрилник за слабите и тиранин за силните. Единствено песните за Дельо войвода проследяват живота на един от най-големите и популярни хайдути. Песните за Дельо войвода са свързани отново с насилственото приемане на друга вяра и как той не позволил близките му да бъдат помохамеданчени, макар че любимата му била “от другите”. За него се носела славата, че “го куршум не фата” (куршум не го лови). Досега са записани около 30 песни за него. Известна цикличност се наблюдава и в песните за Петко Киряков ( капитан Петко войвода) – възпят и като хайдутин и като революционер от последните години на националноосвободителното движение. Най-много записани песни от родопското песенно творчество са трудово-поминъчните, любовните и семейните песни. Те заемат най-големия и значителен дял от родопските народни песни. В тях са отразени социално-икономическият живот на родопчани, техният бит и вътрешен мир. Битово-социалните песни съдържат всичко онова, което прави родопската народна песен уникална духовна проява. В тях е разцъфтял самобитен талант, събрал ведно волността на духа и жаждата за живот, ясното планинско слънце и неизплаканата мъка, мириса на здравец и бунта срещу потисничеството
.

http://www.rozhen.com/bg/culture/folklore_music.php

 

Бела съм, бела юначе Бела съм, бела, юначе - Вариант първи

Бела съм, бела, юначе,
цела съм света йогрела.
Един бе Карлък останал
и той не щеше остана, /2/
ам беше в могла утонал.
В моглона нищо немаше,
сал едно вакло овчарче.
Сиво си стадо пасеше,
с медно кавалче свиреше, /2/
с кавалан дума думаше:
"Галени га са ни зьомат,
технону бално колко е !"

Бела съм, бела, юначе -Вариант втори


Бела съм, бела, юначе,
цела съм света йогрела.
Един бе карлък останал
и той не щеше остана,
ам беше в могла утонал.

В моглана нищо немаше,
сал едно вакло овчарче.
Сиво си стадо пасеше,
с меден кавал свиреше,
кавален дума думаше:

Галени га са ни зьомат,
технону бално колко е
Галени га са ни зьомат,
технону бално де има

  Бела съм, бела, юначе - Вариант от Смолян

Бела съм, бела, юначе,
цела съм светан йогрела.
Един бе Карлък останал
и той не щеше остана, /2/
ам беше в могла потънал.
В моглона нищо немаше,
сал едно вакло овчарче./2/
и едно бело момиче.

Родопски народни песни. Химна на Родопите –

Сестри Кушлеви - Бела съм бела юначе

http://www.youtube.com/watch?v=OHKhycDv8mk

 

"Остани сбогом, стара планино"
Сестри Кушлеви, с. Широка лъка.
съпр. Дафо Трендафилов и Михаил Калфов

http://www.youtube.com/watch?v=mRAIRvNBFak

"Остани сбогом, стара планино"

- Остани сбогом, стара планино!
Остани сбогом и ни прощавай!
Че ти опасохме трева зелена,
и ти изпихме вода студена.
- Идете сбогом, млади овчери,
здрави идете, здрави ялате.
Йен кехаена здрав дано иде,
здрав дано иде, болен да дойде.
Че ми обкорши млади фиданки
да си ми храни стари еркичи.

 

Сестри Кушлеви - Русо малай моме http://www.youtube.com/watch?v=HVNL04l-wBc Ела се вие, превива

Ела се вие, превива,
мома се с рода прощава:
– Прощавай, роде голема,
и ти, рождена майчице,
че аз ще ида далеко,
през девет реки дълбоки,
през девет поля широки,
през девет гори големи,
през девет села в десето.


Ела се вие, превива,
мома се с рода прощава:
– Прощавай, родо голяма,
и ти, рождена майчице.
Халал ми прави, майчице,
дето си мене носила
девет месеца на сърце
и три години на ръки.

На тебе, майко, оставям,
в градинка ранен босилек:
недей го, майчо, оставя,
ами го често поливай –
с росица сутрин и вечер,
с дребни сълзици по обед.

Ела се вие, превива,
мома се с рода прощава:
– Прощавай, родо голяма,
и ти, рождена майчице,
дету си мене носила
девет месеца на сърце
и три години на ръце!

– Дощерю моя майчина,
ти ми са збираш, торнуваш,
ам мене кому оставаш
утрин ранку да стане,
водица да ми донесе,
огънче да ми накладе,
дворче да ми размете...

– Мале ле, стара мале ле,
оставам си та, мале ле,
на мойта сестра по-малка:
тя ще ти вода дониса,
тя ще ти огън наклада,
тя ще ти двори размита.

  Сестри Кушлеви - Ела се вие превива

http://www.youtube.com/watch?v=ZTxn5Xob7WY

 

http://pesnopoika.blogspot.com/2010/09/blog-post_26.html

 













Гласувай:
25
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tota - Radka Koushleva - Konyo, konyo
16.01.2011 09:08
http://www.youtube.com/watch?v=60LmnTlBaEU&feature=related
цитирай
2. sande - Поздрави, tota, за чудесното представяне на родопските песни ...
16.01.2011 10:08
Те създават неповторима атмосфера и ни карат да се чувстваме горди, че сме българи.Те носят силата, красотата и мъдростта и хармонията на орфеевата планина.

Хубав неделен ден с хубави хора!
И с хубавата музика!
цитирай
3. tota - Те създават неповторима атмосфера ...
16.01.2011 10:33
sande написа:
Те създават неповторима атмосфера и ни карат да се чувстваме горди, че сме българи.Те носят силата, красотата и мъдростта и хармонията на орфеевата планина.

Хубав неделен ден с хубави хора!
И с хубавата музика!


Благодаря, Санде!

"...да се чувстваме горди, че сме българи", когато се докосваме до песенното ни народно творчество!"
Хубав ден и на теб!!
цитирай
4. stela50 - Родопските песни винаги ме карат да изпитвам възхищение и преклонение
16.01.2011 15:09
пред българския дух .Много чисто ,кристално ,неземно звучат .
Поздрави за идеята и прекрасните изпълнения на сестри Кушлеви .
Благодаря за споделените мигове ,приятелко !
цитирай
5. tota - пред българския дух. Много чисто, ...
16.01.2011 18:55
stela50 написа:
пред българския дух .Много чисто ,кристално ,неземно звучат .
Поздрави за идеята и прекрасните изпълнения на сестри Кушлеви .
Благодаря за споделените мигове ,приятелко !

Обожавам ги, Танечка заради посланието, което носят за нас от дедите ни.
Хубава вечер!
цитирай
6. zelas - Благодаря, Ати. Добре изследвана ...
16.01.2011 18:55
Благодаря, Ати. Добре изследвана тема, но представена малко академично и сухо. Аз мисля, че ако ти беше седнала да я напишеш щеше да е с повече сърце.

Един важен фактологически пропуск е да се отбележи, че неделинския двуглас е уникален и много различен от другите родопоски песни.
Още един пропуск, който прави статията "суха" е липсата на изброени заглавия на песни от различните категории, с изключение на Дельо хайдитин.

Последно, така написан текста едва ли ще трогне някой млад човек, което за мен е най-големия пропуск.

Вьпреки всичко казано, статията е много ценна за основа на други разработки върху нея.
Благодаря отново.
цитирай
7. tota - Благодаря, Ати. Добре изследвана ...
16.01.2011 19:36
zelas написа:
Благодаря, Ати. Добре изследвана тема, но представена малко академично и сухо. Аз мисля, че ако ти беше седнала да я напишеш щеше да е с повече сърце.

Един важен фактологически пропуск е да се отбележи, че неделинския двуглас е уникален и много различен от другите родопоски песни.
Още един пропуск, който прави статията "суха" е липсата на изброени заглавия на песни от различните категории, с изключение на Дельо хайдитин.

Последно, така написан текста едва ли ще трогне някой млад човек, което за мен е най-големия пропуск.

Вьпреки всичко казано, статията е много ценна за основа на други разработки върху нея.
Благодаря отново.


Благодаря, Пламен! Мисля, че по - важното е, че го има този материал. Той може де се допълва и обогатява. Важно е посланието!
Хубава вечер!
цитирай
8. iliada - С този постинг ,Ати ми напомни за една вълнуваща среща с Мария Кушлева в Бяла черква!
16.01.2011 19:57
Интересна личност ,която ме впечатли с великолепния си глас когато запя!
Поздравления!Четох и слушах с любопитсво и интерес!
цитирай
9. tota - Интересна личност, която ме впе...
16.01.2011 20:00
iliada написа:
Интересна личност ,която ме впечатли с великолепния си глас когато запя!
Поздравления!Четох и слушах с любопитсво и интерес!


Иля, сестри Кушлеви с гласовете си могат да омаят всекиму. Неповторима са!
Хубаво е, че се отби и сподели!!
цитирай
10. анонимен - adobe distiller 5
19.02.2012 16:07
adobe flash plugin older version of adobe reader http://bdaynkt.hostingsociety.com/acrobat-reader-9-update.html acrobat reader 9 update
цитирай
11. анонимен - РОДОПА ПЛАНИНА В ЕВРОПА Е САМО ЕДНА
03.11.2012 16:31
ТОВА Е ПЛАНИНАТА НА МИТИЧНИЯ ОРФЕЙ,ЕДИНСТВЕНА Е НЕПОВТОРИМА Е ТЯ.С ВЪЛШЕБНИЯТ ЗВУК НА УНИКАЛНАТА КАБАГАЙДА НИЕ РОДОПЧАНИ ИЗЛЕТЯХМЕ В КОСМОСА НА ЗЛАТЕН ДИСК С ПЕСЕНТА "ИЗЛЕЛ Е ДЕЛЬО ХАЙДУТИН" И С ВЕЧНИТЕ ПЕСНИ НА НЕЗАБРАВИМИТЕ СЕСТРИ КУШЛЕВИ.ТОВА Е РОДОПА,ТОВА Е НАШАТА МАЙКА СВЕЩЕНА,ТОВА Е ЛЮЛКАТА НА БЪЛГАРИЯ В 5 ВЕКА ТЕЖЪК ТРУД,ИЗМЪЧВАНЕ И ОТНЕМАНЕ НА ВЯРАТА И ДЕЦА ОТ РОДИТЕЛИТЕ СИ,ЗАТОВА ТАЗИ ПЛАНИНА ЩЕ ОСТАНЕ РОДНОТО МЯСТО ЗА ХОРА,КОИТО ТАКА СИ ОБИЧАМЕ КАТО ЕДИНСТВЕНА НЕПОВТОРИМА РОДОПА ПЛАНИНА.
НЕКА ВСИЧКИ БРАТЯ И СЕСТРИ БЪЛГАРИ ОТ РАЙОНА НА РОДОПИТЕ И ЦЯЛА БЪЛГАРИЯ БЪДАТ БЛАГОСЛОВЕНИ,БОГ ДА ВИ ДАРИ МНОГО ЗДРАВЕ,НАШЕТО РОДОПСКО ДЪЛГОЛЕТИЕ,СЕМЕЙНО ЩАСТИЕ И УСПЕХИ В НАЧИНАНИЯТА ВИ.
НАЗДРАВЕ БЪЛГАРИ ЗА ВЕЧНА ДРУЖБА В БЪЛГАРИЯ
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 6934817
Постинги: 1178
Коментари: 16082
Гласове: 57788
Архив
Календар
«  Септември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930