2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Прочетен: 5946 Коментари: 18 Гласове:
Последна промяна: 01.05.2011 07:43
„…вол в хомот, роб на бръснатата глава и на калимавката, роб и сам на себе си..”
На този ден през 1873 г. — Излиза първият брой на вестник Будилник, редактор на който е Христо Ботев.
„Христо Ботев живее и твори във време, поставящо пред българина редица въпроси - за неспособността на Турската империя да се възроди и да осигури на поробените народи свободно и пълноценно развитие, за необходимостта от борба срещу робството над човешката личност и пътя към нейната свобода, за небрежността на европейските държави относно съдбата на балканските славянски народи, за пагубната инертност на голяма част от българите.
Ботевата проза внимателно разгръща историческите събития и факти, като същевременно изследва и категоризира националния ни характер.
В Ботевите фейлетони голямо място заемат зооморфните образи, чрез които се гради уродливият облик на българския обществен живот, като политическите противници са поставени в антимодела на човешкото. Ботевите фейлетони завършват ударно, те разкриват същественото зад конкретното явление, като наричат нещата с истинските им имена. Българският народ е сравняван с "вол в хомот", той е роб на бръснатата глава и на килимявката, роб и сам на себе си. Сатиричното изобличение прониква в най-високите сфери на националната проблематика. Финалът на всяка Ботева статия е свързан не само с обществената активност на читателя, но и изисква от този читател да заеме категорично отношение по поставените проблеми.”
Продължението тук: http://www.myschoolbel.info/Temi_LITER_11klas_Botev/Aspekti%20na%20istoricheskoto%20vreme%20v%20publicistikata%20na%20Hristo%20Botev.html
O, tempora! O, mores!
Букурещ 1 майя
O, tempora, o, mores! Седя и се чудя, защо човек се сърди, кога му речеш: магаре,свиня или вол; и не се сърди - дору още се радва, - кога му речеш: пиленце, гълъбче, славейче, дори още котенце и теленце? Дали славеят принася повече полза в обществото на човеците, отколкото благородната свиня, тази производителна сила в природата на животните, на която само като погледне човек, наумява му нещо аристократическо, нещо възпитано и на дължина, и на широчина? Дали пилето има повече мозък, повече ум, отколкото почтеното магаре, този философ не само между животните, но и между човеците? Или пък гълъбът е по-непорочен и по-достоен в нещо от скопения вол, туй подобие на нашия търпелив народ? Но иди и речи такава дума на нашите, например (ний се с примери ще говорим) литератори, поети, вестникари, чорбаджии, учители и прочии раби божии, та виж какво ще ти се струпа на главата от сичките тези труженици в полето на глупостта. Музикословеснейшият господин Пишурка, за честта на музите и на неговата "госпожица правда" и "мадам кудкудячка" ще те повика на дуел или, поетически да кажа, на полето на честта. Мудроглупейшите и изряднейшите последователи на нашия Сумароков (нека се не сърди г-н Войников, че му дадохме това име. Сумароков е малко по-долен поет от великия Тредяковски) - почтените господа Пърличев, Сапунов, Пискюллиев, Оджаков, Станчов, Фингов, Деребеев (уху!), щурците на Блъсковото училище за мишките и сички нищи духом и богати глупостию, - сичките ще те потеглят, щеш не щеш, на съд пред парнаските богове, дето, разбира се, председателствува философът с дългите уши; а други, за кои истината не е тъй тежка и горчива, сир. онез табан суратларъ, на които и в очите да плюеш, те ще казват, че е божа росица - каквито са благородните напр. х. Иванчо Пенчович ефенди, Христо Арнаудов ефенди, Никола Генович ефенди, сладкото перо Михайловски, учителската фабрика Груев, синът на Мита Патката - Павлов, сиамските братя Балабанов и Овчов, букурещката "Добродетелна дружина" за обиране на умрелите и все и вся дебелокожа породица и чорбаджийска - всички ще кажат: "Оставете тоз чапкънин; човек без работа, заловил се да ни гложде цървулите и да маскари пречистите ни лица, създадени по образу и подобию божию." А! Незлобливи пиленца, гълъбчета, славейчета и теленца! "Будилникът" не ще бъде тъй глупав, защото не му е изпила още кукувица ума като на "Звънчатий Глумча" (Глупчо трябвало да се каже), и тъй безбожен като покойния "Тъпан", та да унижава умните, полезните и трудолюбивите животни с вас, подвижници на пищеварението. "Тъпанът" беше омаскарил веднъж една магарица, като казваше, че тази почтена майка родила букурещките български нотабили; но затуй и господ го наказа, та нема рахат и на оня свят. "Будилникът", който знае, че страхът от бога е начало на премъдростта, а почетта към старите начало на добродетелта, ще се пази като от огън от такива неща - да унижава животните. Неговата програма ще бъде: да гуди сяко нещо на мястото му и сичко да краси с боите му.
А ако има нещо общо между споменатите в тая молитва раби божии и животни, то българският зоолог и доктор (ъ-хъ! доктор ами?) Начо Планински, който беше написал едно време "Зоология за българите", нека се потруди да реши тази велика задача, този всемирен вопрос, та на Куковден, когато се напечати тази книга, да види ученият свят какво ще рече: "Зоология за българите". Дотогава ний ще се препираме, че нито Генович, нито Найденов имат нещо общо с животните и с човека. И наистина какво общо напр. между занятията на магарето и работата на ефендето и черибашият? Философът с дългите уши носи на гърба си: дърва, вода, брашно, хора, и с това принася голяма полза, а ефендето издава органа на шпионите "Турция", а черибашият - органа на идиотите "Правото" и с това приносят вреда; философът върши само онова, що може, а черибашият сичко, що не може; магарето никога не лъже, а ефендето го е срам да каже някога право; магарето пости и затова ще отиде в християнския рай, Генович яде пилаф и ще отиде в кочината на Мохамеда - а черибашият, който в турско село държи рамазан, а в българско яде сланина, той на оня свят ще яде от коритото на Гилдебранда.
А-ха, има едно нещо, за кое, ако се улови българският зоолог, ще може да обори мнението ни. То не е тъй важно, та можехме да го премълчим, но "понеже обаче сърцето ми плаче за моя народ", както казва г-н Великсин в едно стихотворение, ще го кажем: юларят! Юларят и самарят! "Звънчатий Глумчо", вместо да говори глупости, добре би сторил да прикачи юларя на ефендето, а самаря на черибашият, па хайде като сюрюджия на изложбата във Виена, та да видят и европейците какви стоки има българският народ, когото едни наричат "немци на юг", други - "английци на восток", а той не е друго освен вол в хомот, роб на бръснатата глава и на калимавката, роб и сам на себе си.
[Будилник, г. I, брой 1 от 1 май 1873 г.]
http://www.youtube.com/watch?v=ua1koG204LY
ХА! ПУТ**ВЦИТЕ ОТ КЗД СИ СПРЯХА САЙТА
Това е написал Христо Ботев на 28.09.187...
01.05.2011 08:33
""Будилникът", който знае, че страхът от бога е начало на премъдростта, а почетта към старите начало на добродетелта, ще се пази като от огън от такива неща - да унижава животните. Неговата програма ще бъде: да гуди сяко нещо на мястото му и сичко да краси с боите му."
...Четеш нещо непреходно, сътворено от един гениален ум, какъвто е притежавал Христо Ботев.
Кой не би поискал да го смята за брат? Толкова актуално звучи всяка, дума, ред и стих, които ни е оставил....Христо Ботев е достоен да бъде национална светиня!
01.05.2011 09:28
Мила, Иля наистина ни е необходим БУДИЛНИК!!
Хубав ден! Поздрави за постинга ти! Но останаха ли земеделци?
Марин Тачков
Марин Тачков
Благодаря за споделеното. Ботев винаги ще бъде актуален, защото "гуди сяко нещо на мястото му и сичко да краси с боите му". Нужен ни е Ботев!
Благодаря ,приятелко ,за този постинг . И нашият Ботев е личността ,
която има дарбата със слово и действия да събужда духа ,да го държи буден .
Поздрави и хубав ден !
Мила, Иля наистина ни е необходим БУДИЛНИК!!
Хубав ден! Поздрави за постинга ти! Но останаха ли земеделци?
България има стара слава на земеделска страна - нека я възродим!Имаме прекрасна плодородна земя -остава ни само да си оправим икономическата политика и да впрегнеме в работа ума си!
Мила, Иля наистина ни е необходим БУДИЛНИК!!
Хубав ден! Поздрави за постинга ти! Но останаха ли земеделци?
България има стара слава на земеделска страна - нека я възродим!Имаме прекрасна плодородна земя -остава ни само да си оправим икономическата политика и да впрегнеме в работа ума си!
И аз мисля като тебе, дано да има воля у властимеющите вместо да отправят взор към Европата да се поучат от опита, който са ни оставили живелите и градили България преди нас ...
Благодаря ,приятелко ,за този постинг . И нашият Ботев е личността ,
която има дарбата със слово и действия да събужда духа ,да го държи буден .
Поздрави и хубав ден !
Танечката и дарбата да събужда и да милее за род и Родина!!
Хубав, майски ден!
Любимо четиво са ми и стиховете и фейлетоните на Ботев.
Б.
Любимо четиво са ми и стиховете и фейлетоните на Ботев.
Б.
Да, Борис любимо и настолно четиво трябва да са за нас българите!
01.05.2011 20:31
Колкото до мнението на Илиада, страшно е права. Скоро в света най.ценното нещо ще бъде храната. А ние имаме много плодородна земя и много безработни. Ръководството на страната, трябва незабавно да започне организирлането на ДЗС-та , да организира масово производство и да изнася продукция. Така ще се реши и циганския въпрос, като се спрат помощите и се предостави възможност за работа в земеделието.
Колкото до мнението на Илиада, страшно е права. Скоро в света най.ценното нещо ще бъде храната. А ние имаме много плодородна земя и много безработни. Ръководството на страната, трябва незабавно да започне организирлането на ДЗС-та , да организира масово производство и да изнася продукция. Така ще се реши и циганския въпрос, като се спрат помощите и се предостави възможност за работа в земеделието.
Де да можеше да стане така. Селското стопанство е било гръбнакът на икономиката ни. Във всички кризи то ни е измъквало от дъното. Но съм песимист - ликвидационните съвети си казаха своето. А и трудови ресурси за него няма. Трябва техника...кой ще ни разреши да имаме своя насърчителна политика за селското стопанство? Та нали това беше целта - разруха. А човечеството ще бъде изправено пред проблема - изхранване или така наречения продоволствен въпрос. Предстои и повишение на цените на селскостопанската продукция с 40%. Вече стои дилемата - индустрия или земеделие? И не само за нас...
01.05.2011 20:59
Дали защото статиите му са гениални откровения,или защото бъгарина трудно и бавно се променя?
Дали защото статиите му са гениални откровения,или защото бъгарина трудно и бавно се променя?
Вероятно и двете имат думата...Българинът, наистина трудно и бавно се променя...той е недоверчив, подлага нещата на съмнение...и има основание за това. Но Христо Ботев е доловил не само действителността но и народопсихологията ни ...и доколкото си спомням ни предупреждава да внимаваме с Европата, " щото да не вземаме от нея, това, което не ни подхожда.." Цитирам по памет...
Заслужава де се връщаме към неговата публицистика ...и да я препрочитаме...особено идващите след нас...във времето.
2. Къде отидоха добрите нрави ....
3. Демокрация без правова държава
4. Сайтът на една жена
5. Любими сайтове
6. Времето
7. Петър http://petyr.blogspot.com/2008/04/blog-post_30.html
8. БЪЛГАРСКАТА МЕЧТА
9. Приказки за деца
10. Мила Родино
11. Записки на реформиста
12. История ва България
13. БУКВИТЕ
14. http://photo-forum.net/joro/
15. България
16. информацията е сила
17. 160 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ХРИСТО БОТЕВ
18. речник - онлайн
19. Атлас на света
20. Един завет
21. бизнес проекти
22. Бележник
23. Сайтът на една друга жена
24. Сайтове - литература, култура
25. Един добър програмист - шахматист -Надникнете
26. Есента е застаряла пролет/стихове за есента/
27. Блогатство.com