Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.02.2013 23:03 - А, някой грижи ли се за теб?
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 16798 Коментари: 40 Гласове:
49

Последна промяна: 16.02.2013 23:57

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

А, някой грижи ли се за теб?

  Тази вечер гледах  „Нощи в Роданте”. Гледала съм този филм и преди. Играта на актьорите и проблемите разгледани в него ме задържаха отново пред екрана. Припомням Ви филма с кратката анотация за него.

„Животът на двама души се променя завинаги след като се срещат случайно в крайбрежен град на Северна Каролина. Адриан иска да се усамоти, за да вземе трудното решение дали да приключи своя нещастен брак.

Всичко се преобръща, когато се запознава с лекаря Пол /Ричард Гиър/, който отсяда в нейния хотел. Той също изживява преломен момент – дошло е време да се помири с отчуждения си син след години, натежали от мълчание и неразбиране.”

Защо се връщам към филма. Впечатли ме  репликата „А, някой грижи ли се за теб?” отправена от Пол към главната героиня Адриан, когато тя говореше с въодушевление за децата си. Вероятно ние жените като станем майки се себеотричаме. Забравяме за себе си, всичко за нас са децата ни.

……

Преди време публикувах разказ на д-р Тодор Узунов, защото той изигра съществена роля в моя живот. Посвещавам го на всички млади момичета, които загледани в своите мечти, да не пропуснат щастието, когато им подава ръка... В своята гонитба на смисъла да не обезсмислят живота си.  И още, ако някой им зададе въпроса след време „А, някой грижи ли се за теб?”, отговорът да е „да” и да последва  усмивка.

Ето разказа отново.

                                                                                   image

Самота

      Със слушалка в чантата звъня на първия етаж. Вратата – отключена. Дъх на застоял, спарен въздух. Стените на хола са потъмнели като лицето на възрастната болна. Масата е затрупана с немити чинии, буркани със засъхнало мляко, плесенясал хляб... Лавиците на библиотеката са покрити с прах. По ъглите паяци са издули шатри. Фикусът е изсъхнал, пердето е увиснало, столът – окуцял. Новият апартамент рано остарял, тъжен и печален като самотната стопанка. Тя се е завила на леглото с юрган – с посивели коси, с хлътнали и мрачни очи, с изострен нос. С измъчен поглед поглежда някогашната учителка по немски език, сега пенсионерка. Събра мислите си и изпъшка протяжно:

- Лошо ми е, докторе, изгарям! От месеци съм на легло – немощ, безсъние страхове...Уби ме тази самота. Ни мъж, ни дете , никой не отваря вратата ми. Един брат имам в Плевен и той не ме поглежда.  Чака да наследи апартамента, спестовната ми книжка...Животът ми е пуст и празен. Няма защо да живея!...

Очите й се пълнеха със сълзи. Впери поглед в големия портрет на стената, от който се усмихва милата й майка – с кок и жълтица на гърдите. Сякаш и сега шепне стеснително и кротко:

- Ожени се , дъще!

- Има време , мамо.  Искам мъж по сърце.

Отколе минаха вечерите с русия, слабичък колега. Той бе мил и нежен, но по-нисък от нея. После дойдоха Лазар и математикът от гимназията – разумен, уравновесен, но студен. Не можа да запали сърцето й.  Счетоводителят пък бе бъбрив, с оплешивяло теме, а оня къдрокосият – безперспективен...

С надменност и горделивост младата някога жена и пристъпяла в годините.  Всеотдайна, с целувки обгърна голямата любов на Доктора. Теглеше го с магнитни очи. Ах, какви чаровни вечери, сладки блянове и унес! Безумно щастлива се връщаше от разходките в гората, опиянена летеше по пързалките на малкия град...В топлата стая той често й казваше с насмешка: „Хвърчиш, Богдана, хвърчиш. Не залагай много на мен”.  А тя си мислеше: „Той и  само той!” Той бе първият мъж, който прие в леглото си.

Тоя роман, записан в сърцето й, го е разказвала хиляди пъти. Зачерта обичта  и остана омразата.  Иде на гости у колегите, и те пак почват. „Виж, плановикът овдовял – с две деца, но те са големи... Развел се е Борис – добра партия...” Връща се в къщи и реве на миндера. После започна да се увлича по младите – ония безгрижните, с кипящия смях. Кани ги в къщи. Но те търсят жената. Дори забравят за срещите и тя чака с часове. Каква обида!...

А, времето отнема черните коси, магнита от очите, огъня от сърцето. И тя става по-студена и по-зла. Дори към питомките си изпитва скрита злоба. Душевните трусове сбръчкват лицето. Оглежда се плахо в огледалото и в ужас скрива с длани очите си. А тоалетите? – рокля с плисета, вечерни, пролетни, бельо... Но нищо не заличава следите на времето. Опъват се нервите, избухва без повод, крещи, плаче и гърчове сковават ръцете и лицето. Почва да ненавижда хората. И те я избягват. Дори приятелките отминават бързо покрай нея.

Замисля се. Нейната съученичка – Фантазията, се пързаля с тоя, с оня, и се ожени за барман. Коли , вносни рокли, чужбина. Ех, вземат я приятелките за мезе, но това не пречи. Другата съученичка с щъркеловите крака – така я рисуваха в тетрадките – намери мъж. Завиждат й. А Мичето – Брънзата? Срещна я преди седмица на пазара, хванала се с дъщеря си под  ръка и си шушукат Каква дъщеря! Я, тя умната, високомерната...”Хвърчиш, Богдана, хвърчиш..” Прав беше Доктора. А какво ми липсваше! Дори професорът по методика ме задиряше. Може би изплащам грехове? Подиграх се с черния Спас: при раздялата очите му се пълнеха със сълзи. Аз гледах с тъпо равнодушие, с ехидна усмивка. А той страдаше, обичаше ме от цялата си душа. Донесе ми дори цветя в болницата. Каква глупачка съм била! Загледана в своите мечти, не видях щастието, когато ми подаде ръка, отминах го.

Сега  - самота, само самота!... Сама сред тия прашни, мъртви мебели. Венчах се за тях. Говоря им по цял ден, а те мълчат. Само разваленият кран в кухнята с протяжни капки разбива тишината...

Рецептата остана на масата. Кой да я изпълни, кой? Съседите рядко ме спохождат –всеки със своите грижи. Да ида в старчески дом, гордостта не ми позволява...

Изпъшка и напълни хола с кънтяща кашлица. Лицето и се поду и посиня, изпъкваха вените на шията , пот обля челото. Поиска да стане. Хвана се за стола и едва се изправи.. В миг краката  затрепериха, олюля се и се смъкна на пода. Стана и тежко  и страшно. От очите и потекоха сълзи. Пролази по мръсния паркет да търси гърнето. Бедрата и се намокриха. Хвана се за кревата и едва се покачи. Нощта отдавна бе дошла. Унесе я кошмарен сън. Сънува: в двора – гробища и скелет  сред бурени. Сред тях директорът се изправя и тръгва към нея. Тя изписка и се събуди. Задъхана, изплашена, отвори очи. Среднощ. В хола е тъмно и глухо. Кога ли ще съмне? Нощ дълга – година. Кънтящата кашлица пак я задави, задуши я. Стана и тежко. Може би настъпва краят? Надигна глава , но се отпусна в безсилие. Устата лепнат, сякаш са намазани с лепило. И жажда, жажда я измъчва. „Ах, да има капка чай!” С изсъхнало гърло простена: „Чай, чай! ...”

                                               Д-р Тодор Узунов

 http://tota.blog.bg/lichni-dnevnici/2008/05/18/ne-izmisleni-razkazi.194036

                                                                              image










Гласувай:
50



1. suny84 - Разказа
17.02.2013 00:00
разказа е много хубав.
цитирай
2. nrd - Размисли
17.02.2013 00:07
Уважавай и обичай,но не робувай!Общувай без задръжки!Радвай се на децата !Предавай им вяра ,радост,сила,оптимизъм,но знай че те ще тръгнат по свой път,който може и да не ти хареса.Не е егоистично да мислиш за себе си! Истината не е в обещаното бъдеще,а в ценността на всеки отминаващ миг!
цитирай
3. tota - разказа е много хубав. Да, Съни, и ...
17.02.2013 00:11
suny84 написа:
разказа е много хубав.


Да, Съни, и поучителен. За това ми се иска да бъде прочетен.
цитирай
4. dedenze - Себераздаването е хубаво и добро нещо!
17.02.2013 00:17
Но не на цената и за сметка на себеуважението! Който го разбира и има, има и някой, който да се погрижи и за него !
Като чета №9 , трябва да уточня, че себеуважението и достойнството, трябва да ни накарат да помислим и за себе си, за качеството и стойността на нашия живот, без особени компромиси да поработим достатъчно и навреме, макар и егоистично, така, че да не сме сами. Не бива да ставаме жертви на деца и близки, без личен живот и собствен мир.
цитирай
5. allvin - (((:
17.02.2013 00:24
Да,и аз успях да гледам тази вечер този филм(макар че в последно време не гледам много филми както едно време) - доколкото може да се каже че съм го гледал,след като с едното око гледаш филм,а с другото гледаш компютъра ... Постингът е толкова добре написан,колкото и потресаващ! Никой човек не би искал да е на мястото на старата жена ... И ти става още по-ужасно,като се сетиш и за хилядите стари хора,живеещи все още в селцата на България,изоставени да доизживяват последните си години сами със себе си ... А отиде ли си това поколение,с тях ще си отиде и духът на онази България,която не се страхуваше от смъртта и затова се би и победи при Шипка,Дойран и Одрин ... Идва времето на Новия Световен Ред и ,,Конниците на Апокалипсиса" - и никой няма да може да ги спре ... но и никой няма да може да успее да спре и Бога,когато прецени,че чашата на Божието дълготърпение вече прелива и часът на тази цивилизация вече е ударил.
цитирай
6. hloris - Много мъдър и поучителен разказ....
17.02.2013 00:33
но нима човек трябва да жертва самоуважението и достойнството си,за да не бъде сам?!
Има една народна мъдрост на тази тема:
"По добре врабче в ръката,отколкото сокол в небето."
Понякога човек много,много късно осъзнава,че животът му е преминал в гоненето на някакъв идеал...в преследването на химера.
цитирай
7. vilish - Здравей, Ати!
17.02.2013 00:37
Също гледах филма за втори път. Силен филм, буди размисли за собствените ни съдби, докосва сетивата ...
На въпроса "А някой грижи ли се за теб?" : Най-добрият отговор безспорно е ДА ... Но дали ни се случва.
Разказът отразява един от възможните варианти - най-тъжният! А много хора остават самотни въпреки семейството и децата. Децата един ден поемат своя път и понякога след този момент остава празнота, ако няма друго, свързващо родителите ...
цитирай
8. brym4ence87 - Среднощен поздрав от мен!
17.02.2013 01:25
;-))
цитирай
9. tota - Уважавай и обичай, но не робувай...
17.02.2013 08:02
nrd написа:
Уважавай и обичай,но не робувай!Общувай без задръжки!Радвай се на децата !Предавай им вяра ,радост,сила,оптимизъм,но знай че те ще тръгнат по свой път,който може и да не ти хареса.Не е егоистично да мислиш за себе си! Истината не е в обещаното бъдеще,а в ценността на всеки отминаващ миг!


Благодаря Ви, за размислите! Много вярно сте доловили посланието на постинга. Да отношенията родители - деца са от значение, но преди това човек трябва да е създал семейство. Разказът е написан по истински случай и той насочва мисълта към факта, че всичко е преходно и младостта. За да получиш отговор на въпроса „А, някой грижи ли се за теб?” животът ти трябва да е споделен, да си създал и отгледал деца. И въпреки тях, не е егоистично да помислиш и за себе си и да цениш всеки един миг.
цитирай
10. tota - Но не на цената и за сметка на себе...
17.02.2013 08:21
dedenze написа:
Но не на цената и за сметка на себеуважението! Който го разбира и има, има и някой, който да се погрижи и за него !
Като чета №9 , трябва да уточня, че себеуважението и достойнството, трябва да ни накарат да помислим и за себе си, за качеството и стойността на нашия живот, без особени компромиси да поработим достатъчно и навреме, макар и егоистично, така, че да не сме сами. Не бива да ставаме жертви на деца и близки, без личен живот и собствен мир.


Благодаря Ви, за споделени мисли. Те ни насочват към нас самите и към онези периоди от живота ни, когато може да останем сами и не само. За това "не бива да ставаме жертви на деца и близки, без личен живот и собствен мир."
цитирай
11. tota - Да, и аз успях да гледам тази вечер ...
17.02.2013 08:33
allvin написа:
Да,и аз успях да гледам тази вечер този филм(макар че в последно време не гледам много филми както едно време) - доколкото може да се каже че съм го гледал,след като с едното око гледаш филм,а с другото гледаш компютъра ... Постингът е толкова добре написан,колкото и потресаващ! Никой човек не би искал да е на мястото на старата жена ... И ти става още по-ужасно, като се сетиш и за хилядите стари хора, живеещи все още в селцата на България, изоставени да доизживяват последните си години сами със себе си ... А отиде ли си това поколение, с тях ще си отиде и духът на онази България, която не се страхуваше от смъртта и затова се би и победи при Шипка,Дойран и Одрин ... Идва времето на Новия Световен Ред и ,,Конниците на Апокалипсиса" - и никой няма да може да ги спре ... но и никой няма да може да успее да спре и Бога, когато прецени,че чашата на Божието дълготърпение вече прелива и часът на тази цивилизация вече е ударил.


Благодаря Ви! Мислите Ви имат друга отправна точка, грижата за останалите сами стари хора, чиито деца и близки са далече от тях. Това е проблем за всяко общество, стига то да не е оставило тези хора на доизживяване. "Социалните грижи" и тяхното дейност трябва да имат подобаващо място в нашата действителност. Колкото до световните процеси можем да се отдалечаваме от тях, ако държим на традициите си и на идентичността си. Но всичко опира до водената държавна политика в тази посока.
цитирай
12. tota - Старостта ти отнема всичко. И няма ...
17.02.2013 08:40
анонимен написа:
Старостта ти отнема всичко.И няма значение как си живял и има ли кой да те обгрижва в старостта.Е,може би не съвсем,но равносметката винаги е печална.


Старост - нерадост е казал народът ни. Това е естественият ход на живота. И все пак хубаво е, ако всеки има щастието да извърви пътя си до края.
Преди години, когато поколенията са съжителствали старостта се е посрещала по - леко, но в днешната действителност повечето хора остават сами.
И именно за това трябва да се помисли от самите хора и от обществото.
цитирай
13. tota - но нима човек трябва да жертва са...
17.02.2013 08:49
hloris написа:
но нима човек трябва да жертва самоуважението и достойнството си,за да не бъде сам?!
Има една народна мъдрост на тази тема:
"По добре врабче в ръката, отколкото сокол в небето."
Понякога човек много,много късно осъзнава,че животът му е преминал в гоненето на някакъв идеал...в преследването на химера.


Благодаря, Елица. Дано повече млади хора прочетат разказа. Времето лети, трупат се годините, отминава и младостта. Животът е в малките неща - семейство, дом, обич и топлина. Тогава и в професионален план могат да се постигат резултати.
цитирай
14. tota - Също гледах филма за втори път. С...
17.02.2013 08:52
vilish написа:
Също гледах филма за втори път. Силен филм, буди размисли за собствените ни съдби, докосва сетивата ...
На въпроса "А някой грижи ли се за теб?" : Най-добрият отговор безспорно е ДА ... Но дали ни се случва.
Разказът отразява един от възможните варианти - най-тъжният! А много хора остават самотни въпреки семейството и децата. Децата един ден поемат своя път и понякога след този момент остава празнота, ако няма друго, свързващо родителите ...


Благодаря, Вили! Именно поради това обществото не трябва да абдикира от старите хора. Отношението и грижата към възрастните хора трябва да е мерило за морала на едно общество.
цитирай
15. tota - ;-)) Благодаря, Стани! От мен - ...
17.02.2013 08:54
brym4ence87 написа:
;-))


Благодаря, Стани! От мен - хубав неделен ден!
цитирай
16. анонимен - Хубав постинг, Ати.
17.02.2013 09:29
Поздрави. ;)
цитирай
17. sande - Санде: Разказът е много човешки ...
17.02.2013 09:42
Тази история,за съжаление, се повтаря често в живота.

Включително и със известни, знаменити хора.

Спомнте си колко известни имена звършиха живота си в старчески домове.

Понякога старите хора внушават симпатия, съчувствие, милост, разбиране, съпричастност ...
Но понякога и съжаление, неприязън, даже отвращение ... Жалко.

С риск да сбъркам и да бъда несправедлив, ще кажа, че накрая стария родител получава това, което е отгледал. Това е резултата. На кого да се сърдим! На себе си. Няма на кого друг.
цитирай
18. tota - Поздрави. ;) Благодаря, Га...
17.02.2013 10:04
gogi6666 написа:
Поздрави. ;)


Благодаря, Галине! Можем да обърнем поговорката: "Не питай патило, питай старило". Или питай и двете!! И патило и старило??
цитирай
19. tota - Тази история, за съжаление, се п...
17.02.2013 10:07
sande написа:
Тази история,за съжаление, се повтаря често в живота.

Включително и със известни, знаменити хора.

Спомнте си колко известни имена звършиха живота си в старчески домове.

Понякога старите хора внушават симпатия, съчувствие, милост, разбиране, съпричастност ...
Но понякога и съжаление, неприязън, даже отвращение ... Жалко.

С риск да сбъркам и да бъда несправедлив, ще кажа, че накрая стария родител получава това, което е отгледал. Това е резултата. На кого да се сърдим! На себе си. Няма на кого друг.


Санде, имаш основание за това, че накрая стария родител получава това, което е отгледал. Възниква въпросът, ами ако въобще не се е женил /омъжила/, ако въобще деца не е създал /а/. Разказът е в тази посока. Защото, ако си имал семейство, деца все пак имаш надеждата. И тя те крепи. Каквито и да са последствията за остарелия човек .
цитирай
20. megg - Подминато щастие
17.02.2013 10:48
Тежък разказ, Ати. Такова усещане за безутешност носи ...
Важен е изборът, който правим, хубаво е да създаваш, да оставиш след себе си обич. Тя осмисля целия ни път, утеха е в тежки мигове, дори да е спомен - топли.
За съжаление, понякога ние, хората, мислим, че младостта продължава много дълго ...
Поздрав в неделния ден, мила Ати!
цитирай
21. sande - Санде: А ако не си създал семейство?
17.02.2013 10:52
Тогава си социален случай. Има социални служби.

Аз лично не зная за друго.

Тези дни видх по телевизита за хора, живеещи в шахти. Насред улицата, под земята.

Други са решили по-практично въпроса.Правят нарочно малки престъпления и попадат в затвора. А там - кеф. Легло, отопление, закуска, обяд и вечера. Пълен комунизъм. /Има и телевизия, библиотека, има и другари/

Винаги има изход.
цитирай
22. jabalka - Поздрави и от мен Ати!
17.02.2013 11:42
Тежка е тя тази дилема - да всичко опира да избори в живота, нашите човешки избори ... с деца или без , може да ти се случи всичко на този свят, "...всеки родител получава това което е отгледал..." Не винаги бих допълнила...!:(
Имах преди време лична драма, ситуация в която си мислех вечер в тихото , че ако всички хора до които /угасналата вече жена/, се е докоснала с доброто си - отделят по един лев от дневните си разходи ... то тогава би се напълнил сандък с добрини под формата на железни кръгли монети...да избори правим ги и понякога грешим!
Поздрави от мен и светла Неделя!
цитирай
23. planinitenabulgaria - Докторът е написал този разказ за голямата ми дъщеря!
17.02.2013 11:44
Тя също е доктор. И извървя точно пътя на героинята в разказа му. Добре е този разказ да го знаят момичетата при старта в живота си, да не се получи така и с тях.
Брависимо за постинга,
Коста
цитирай
24. sande - Санде: Винаги има изход ...
17.02.2013 11:47
Налага се допълнение. Ако излезем вън от иронията, която не е излишна, и ако погледнем по-спхкойно, ще видим, че изходи за старите и престарелите хора, винаги съществуват. При пълно зачитане на достоинството им. И адекватна помощ и грижа.
Старческите домове съвсем не са за пренебрегвне и не са символ на "захвърлени" стари хора. Не зная само нивото на обслужване и грижа какво е. И дали са достатъчно на брой.

В Р Македония видях старчески дом, който е на равнището на първокласна почивна станция - перфектно обслужване - доктори, сестри, физиотерапевти, и други специалисти, чистачки и пр. Денонощна и целогодишна грижа. Културни програми, тържества, рождени дни, лични празници, спорт. Условия за перфектна хигиена.

Само, че струва пари всичко това. Ако имаш пари - нямаш проблем.
цитирай
25. stela50 - Здравей, Ати ... чела съм книгата два пъти ... вълнуваща,
17.02.2013 13:30
размисляща... А разказът е много хубав и поучителен ...
Но винаги има какво да се добави, в живота има от всичко.
Моята баба, която доживя до 92 години имаше една чисто
човешка философия - а именно, че който с грижа и обич
обгражда хората - непременно ще получи и той, независимо
от кого. Не е важно понякога дали човек е създал семейство
и е отгледал деца - случва се да е безкрайно самотен... да е сам.
А човек, който не е имал деца - да е до края на живота си
обгрижван с обич и уважение... Мисля, че много зависи от него
самия, от това доколко е дарявал и носил обич, доброта и грижа
за другите ... Има, разбира се изключения, има и намеса на съдбата,
както се казва . И все пак мисля, че всеки оставя след себе си следа,
много е важно каква е тя ... и на къде води ...
Поздрави за хубавия пост !
цитирай
26. linaviraassaamy - Хубава статия
17.02.2013 17:02
Благодаря!
цитирай
27. tota - Тежък разказ, Ати. Такова усещане ...
17.02.2013 17:31
megg написа:
Тежък разказ, Ати. Такова усещане за безутешност носи ...
Важен е изборът, който правим, хубаво е да създаваш, да оставиш след себе си обич. Тя осмисля целия ни път, утеха е в тежки мигове, дори да е спомен - топли.
За съжаление, понякога ние, хората, мислим, че младостта продължава много дълго ...
Поздрав в неделния ден, мила Ати!


Мила, Мег, докато човек е млад, наистина мисли, че младостта продължава много дълго ... А, тя е само миг...Да няма подминато щастие...Нека да е сбъднато!! За да има и продължение...
цитирай
28. tota - Тогава си социален случай. Има с...
17.02.2013 18:34
sande написа:
Тогава си социален случай. Има социални служби.

Аз лично не зная за друго.

Тези дни видях по телевизията за хора, живеещи в шахти. Насред улицата, под земята.

Други са решили по-практично въпроса.Правят нарочно малки престъпления и попадат в затвора. А там - кеф. Легло, отопление, закуска, обяд и вечеря. Пълен комунизъм. /Има и телевизия, библиотека, има и другари/

Винаги има изход.


Санде, наистина винаги има изход. Стига този изход да е в нормалните, човешки граници. Другото е неприемливо...
цитирай
29. tota - Тежка е тя тази дилема - да всичко ...
17.02.2013 18:40
jabalka написа:
Тежка е тя тази дилема - да всичко опира да избори в живота, нашите човешки избори ... с деца или без , може да ти се случи всичко на този свят, "...всеки родител получава това което е отгледал..." Не винаги бих допълнила...!:(
Имах преди време лична драма, ситуация в която си мислех вечер в тихото , че ако всички хора до които /угасналата вече жена/, се е докоснала с доброто си - отделят по един лев от дневните си разходи ... то тогава би се напълнил сандък с добрини под формата на железни кръгли монети...да избори правим ги и понякога грешим!
Поздрави от мен и светла Неделя!


Ябълчице, разбирам те напълно. В живота има всичко, но ако нещата зависят от нас самите, не бива да се оставяме на течението, а да отстояваме себе си и живота си. Да следваме пътя на живота с утвърдените ценности.
цитирай
30. tota - Тя също е доктор. И извървя точно ...
17.02.2013 18:43
planinitenabulgaria написа:
Тя също е доктор. И извървя точно пътя на героинята в разказа му. Добре е този разказ да го знаят момичетата при старта в живота си, да не се получи така и с тях.
Брависимо за постинга,
Коста


Благодаря, Коста! Казваш, че е добре този разказ да го знаят момичетата при старта в живота си, да не се получи така и с тях. Това беше мотивът ми, когато реших да го публикувам отново.
Пазя още листчето изрезка от местния вестник, в който беше публикуван този разказ.
цитирай
31. tota - Налага се допълнение. Ако излезем ...
17.02.2013 19:17
sande написа:
Налага се допълнение. Ако излезем вън от иронията, която не е излишна, и ако погледнем по-спхкойно, ще видим, че изходи за старите и престарелите хора, винаги съществуват. При пълно зачитане на достоинството им. И адекватна помощ и грижа.
Старческите домове съвсем не са за пренебрегвне и не са символ на "захвърлени" стари хора. Не зная само нивото на обслужване и грижа какво е. И дали са достатъчно на брой.

В Р Македония видях старчески дом, който е на равнището на първокласна почивна станция - перфектно обслужване - доктори, сестри, физиотерапевти, и други специалисти, чистачки и пр. Денонощна и целогодишна грижа. Културни програми, тържества, рождени дни, лични празници, спорт. Условия за перфектна хигиена.

Само, че струва пари всичко това. Ако имаш пари - нямаш проблем.


Санде, винаги има изход, когато стигнеш към края. Може и семейство да си създал и деца отгледал и пак да завършиш сам. Особено сега, когато много от семействата са разделени, търсейки прехраната. Каквото и да кажем отношението към човека е социален проблем. Освен семейството и близките, държавата е длъжна да създава домове за старите хора. Въпросът опира до нивото им, издръжката им.
Качеството на живота и грижата за отделния човек трябва е в основата на всяко управление и негов дълг.
цитирай
32. tota - размисляща. . . А разказът е много ...
17.02.2013 19:30
stela50 написа:
размисляща... А разказът е много хубав и поучителен ...
Но винаги има какво да се добави, в живота има от всичко.
Моята баба, която доживя до 92 години имаше една чисто
човешка философия - а именно, че който с грижа и обич
обгражда хората - непременно ще получи и той, независимо
от кого. Не е важно понякога дали човек е създал семейство
и е отгледал деца - случва се да е безкрайно самотен... да е сам.
А човек, който не е имал деца - да е до края на живота си
обгрижван с обич и уважение... Мисля, че много зависи от него
самия, от това доколко е дарявал и носил обич, доброта и грижа
за другите ... Има, разбира се изключения, има и намеса на съдбата,
както се казва . И все пак мисля, че всеки оставя след себе си следа,
много е важно каква е тя ... и на къде води ...
Поздрави за хубавия пост !


Мила, Танечка, благодаря ти за споделеното. Имаш основание за човешките отношения. Това го имаше и има в семейството, където отношенията между членовете му са на основата на обичта, уважението и разбирателството.
Времето, в което живеем, променените обстоятелства поставят много хора пред изпитание, особено, когато имат нужда от грижа и помощ.
Споделям мислите ти , че всеки оставя след себе си следа, че е много важно каква е тя ... и на къде води ...
Така е, но всеки има право да си отиде от живота с грижа и внимание. За това трябва да си постели.
цитирай
33. tota - Благодаря! И аз благодаря!
17.02.2013 19:31
linaviraassaamy написа:
Благодаря!


И аз благодаря!
цитирай
34. анонимен - ...ЕДИН ГЛАС ОТ МЕН)))...
17.02.2013 22:36
...ЕДИН ГЛАС ОТ МЕН)))...
цитирай
35. tota - . . . ЕДИН ГЛАС ОТ МЕН))). . . Благо...
17.02.2013 23:00
lucyfer написа:
...ЕДИН ГЛАС ОТ МЕН)))...

Благодаря Ви! Намирам, въпросът "А, някой грижи ли се за теб?" , че има и друга отправна гледна точка. Тази на държавата и нейната социална политика. Винаги съм се питала, кое наложи раздържавяването на структуроопределящи отрасли, какъвто е "Енергетиката"? Ами другите, които можеха да бъдат монопол на държавата и чрез тях да има средства за социалната политика. Защо и те бяха приватизирани?
Защо и е на нашата държава социална политика, та тя се лиши от най - ценното човешкия ресурс.
цитирай
36. iliada - Това е най-страшното ,Ати!
18.02.2013 12:53
Това е най-страшното ,Ати!
цитирай
37. myonlink - :)
18.02.2013 16:42
+1 :))
цитирай
38. jivi93 - Ти по-добре гладувай, но не яж какво да е и по-добре е да си сам, отколкото с когото и да е - Омар Хайям
19.02.2013 10:14
Никой не бива да създава семейство и да ражда деца, само за да има кой да се грижи за него на старини. Ако има такава нагласа, то пак ще си бъде самотен. Не ми хареса разказа, особено "поуката" от него. Това е само един частен случай, който не бива да се дава за пример! Защото, както казва великият Омар Хайям - "по-добре е да си сам, отколкото с когото и да е!" Ако героинята на разказа се беше омъжила за "когото и да е" щеше пак да е в същото положение в старините си.
цитирай
39. tota - 37. iliada - Това е най-страшното, ...
13.03.2013 11:48
37. iliada - Това е най-страшното ,Ати!
Малко хора го разбират, Иля.

38. myonlink - :)
Благодаря за усмивката и одобрението!

39. jivi93 - Ти по-добре гладувай, но не яж какво да е и по-добре е да си сам, отколкото с когото и да е - Омар Хайям
Несъмнено Омар Хайям е прав и аз не оспорвам мисълта му.
Мисля, че споделеното от д-р Узунов, не е целяло да ни убеждава в това - на всяка цена създаване на семейство за да не е човек сам. Видял е с очите си младостта и старостта на тази жена. И това е бил подтикът да напише разказа. А старостта е тъжна.
Има и друга подобна мисъл: "По - добре сам, отколкото зле придружен."
Зная само от моята майка, че всеки човек е създаден да бъде с някой. Въпросът е, устремен в целите си да не подмине този , който съдбата му е отредила.
Но всичко е въпрос на късмет и на гледна точка.
цитирай
40. vkusno2010 - такава беше и съдбата на леля ми
01.04.2013 13:55
Разказът ме развълнува много. Такава беше съдбата на леля ми, самотна учигелка. Преживя последните си дни болна, в дома на брат си, но толкова самотна. Винаги ще я обичам и ще ме боли от това, че не успях докрай да и бъда най-близка и че не е имала свои деца и съпруг. Самотатта е страшна, макар че тези хора са толкова скромни и горди и все казват, че е техен избор, че те така са си пожелали. И така да е, не е честно, искам всички да имат грижата ЗА някой и ОТ някой СПЕЦИАЛЕН, ЖЕЛАН И ЛЮБИМ ЧОВЕК. Желая ви щастлива пролет, харесвам вашите постинги!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12217073
Постинги: 1347
Коментари: 16857
Гласове: 70764
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930