Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.02.2015 08:43 - Но що е това свобода? Знае ли някой?
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7639 Коментари: 17 Гласове:
35


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Но що е това свобода? Знае ли някой?

„ ...И в просъницата мислеше за живота и живота си, за живота на другите около него, теглеше черта под животите и се мъчеше да прочете какво пише под чертата...

 ....Кой  бил казал, че свободата не се давала, а се земала? Глупости. Някой глупец го е казал. Свободата не се дава и не се зема. Свободата се налага с остър нож на несвободните – от други несвободни. И вече не е свобода. Защото нема свобода....Но що е това свобода? Знае ли някой? ...Когато устата ти е пълна  - с ляб, злато или ракия, или власт, - не мож да приказваш за нищо. Не мож и да мислиш за нищо...

     Но той мислеше. Пиеше и мислеше. Унасяше се, потъваше в съня, пак изплуваше нагоре. И пак пиеше. Светът се люлееше в главата му, размит и безплътен виеше се като ттютюнев дим. И беше само в главата му – друг свет отвън нямаше. Мъгла полека застилаше потъмняла памет – и ни се чуеше, ни се видеше през мъглата....”


Из Божинов Г. Калуня – каля, изд.къща  „Хермес” 2014., с.334

 


image




Гласувай:
35



1. anin - Според мен,
07.02.2015 09:10
Свободата е по скоро вътрешно състояние, независимо от външните условия. Ако усещането за свободност се мени, губи се, значи не е било истинско, а илюзорна представа...
цитирай
2. donchevav - Свободата е състояние на духа - нито ...
07.02.2015 09:23
Свободата е състояние на духа - нито се налага, нито се отменя насилствено...За мене това е единственият вид свобода - не вярвам в т.н. политическа, икономическа, социална, гражданска и пр. свободи - може би защото не съм попадала под съответните робства:)))
А за "Калуня -Каля" вярвам, че тепърва ще се говори. Благодарности на Деян Енев и на издателство "Хермес", че я възкресиха за втори живот - че то за първия май малко хора бяха разбрали! Поздрави, скъпа Ати!
цитирай
3. syrmaepon - Според мен свободния човек може да ...
07.02.2015 10:30
Според мен свободния човек може да се познае по разбирането му за отговорността, която влече след себе си свободата на постъпките и мислите и това, че със своите решения и постъпки движим или не света около нас. Светът е отражение на нашите постъпки и разбирания.
цитирай
4. tota - Свободата е по скоро вътрешно съ...
07.02.2015 13:05
anin написа:
Свободата е по скоро вътрешно състояние, независимо от външните условия. Ако усещането за свободност се мени, губи се, значи не е било истинско, а илюзорна представа...


Да, Анин, когато е вътрешно състояние, това е свободата на духа, но може ли да е независим от външните условия? Имаш основание за изменчивостта на това състояние. То е свързано с евентуална нестабилността на личността.
Хубав ден!
цитирай
5. tota - Свободата е състояние на духа - нито ...
07.02.2015 13:29
donchevav написа:
Свободата е състояние на духа - нито се наага, нито се отменя насилствено...За мене това е единственият вид свобода - не вярвам в т.н. политическа, икономическа, социална, гражданска и пр. свободи - може би защото не съм попадала под съответните робства:)))
А за "Калуня -Каля" вярвам, че тепърва ще се говори. Благодарности на Деян Енев и на издателство "Хермес", че я възкресиха за втори живот - че то за първия май малко хора бяха разбрали! Поздрави, скъпа Ати!

Вени, споделих този откъс, не само защото ме впечатли. затова, че авторът е извел като синтез чрез главния герой сякаш доловените истина за живота от самия него. Съгласна съм с теб, че свободата е състояние на духа, но тя може да бъде още недостижима ценност, тя е и независимост, и стремеж към съвършенство, осъзната необходимост. Но в разсъжденията на автора се долавя виждането му, че няма абсолютна свобода.
А за "Калуня - Каля" убедена съм, че тепърва ще се говори.
Хубав ден!
цитирай
6. zzz65 - Свободата е състояние на духа - нито ...
07.02.2015 13:51
tota написа:
donchevav написа:
Свободата е състояние на духа - нито се наага, нито се отменя насилствено...За мене това е единственият вид свобода - не вярвам в т.н. политическа, икономическа, социална, гражданска и пр. свободи - може би защото не съм попадала под съответните робства:)))
А за "Калуня -Каля" вярвам, че тепърва ще се говори. Благодарности на Деян Енев и на издателство "Хермес", че я възкресиха за втори живот - че то за първия май малко хора бяха разбрали! Поздрави, скъпа Ати!

Вени, споделих този откъс, не само защото ме впечатли. затова, че авторът е извел като синтез чрез главния герой сякаш доловените истина за живота от самия него. Съгласна съм с теб, че свободата е състояние на духа, но тя може да бъде още недостижима ценност, тя е и независимост, и стремеж към съвършенство, осъзната необходимост. Но в разсъжденията на автора се долавя виждането му, че няма абсолютна свобода.
А за "Калуня - Каля" убедена съм, че тепърва ще се говори.
Хубав ден!

какво разбирате пред абсолютна свобода???
цитирай
7. sande - Свободата, Санчо ...
07.02.2015 15:45
“Свободата Санчо, е едно от най ценните блага,
с които Бог дарява хората.
С нея не могат да се сравнят нито съкровищата,
които крие земята, нито тези, които таи морето.
За свободата, както и за честта,
може и трябва да се жертва животът и обратно,
лишаването от свобода е най-голямото зло,
което може да сполети човека.
Казвам ти го, Санчо, защото ти видя пиршествата и изобилието,
на които се радвахме в замъка, който преди малко напуснахме.
Е добре, сред онези вкусни ястия и ледени напитки на мене ми се струваше,
че се измъчвам от глад, защото не им се наслаждавах свободно,
както бих им се наслаждавал, ако те бяха мои.
Задълженията да се отплатиш за направените ти благодеяния и милости са вериги,
които пречат на духа да бъде свободен.
…Помни Санчо – ако избереш пътя на добродетелта
и се стремиш да вършиш само добродетелни неща,
няма защо да завиждаш на тези, чиито прадеди са били князе и сеньори,
защото кръвта се наследява а добродетелта се придобива
и струва сама по себе си много повече от кръвта.”
цитирай
8. tota - zzz65 какво разбирате пред абсолютна свобода???
07.02.2015 19:47
Не Ви разбирам, какво имате предвид?
цитирай
9. zzz65 - Не Ви разбирам, какво имате пред...
07.02.2015 20:53
tota написа:
Не Ви разбирам, какво имате предвид?

абсолютна свобода какво разбирате ?да говориш и действаш без страх от общественото мнения и последствията на осмян и оклеветен и какво ли не ...това ли разбирате или нещо друго ???
цитирай
10. tota - Не Ви разбирам, какво имате пред...
08.02.2015 12:37
zzz65 написа:
tota написа:
Не Ви разбирам, какво имате предвид?

абсолютна свобода какво разбирате ?да говориш и действаш без страх от общественото мнения и последствията на осмян и оклеветен и какво ли не ...това ли разбирате или нещо друго ???


Няма абсолютна свобода, защото човек е свободен и същевременно несвободен. Защо? Защото е част от заобикалящия го свят. И дори и да не иска той се съобразява с това. Ако приемем, че свободата е осъзната необходимост, както я определя Спиноза и проследим историята ще намерим отговора.
В природата и обществото, необходимостта съществува под формата на обективни закони. Непознатите закони се проявяват като "сляпа" необходимост. В началото човекът е безсилен да проникне в тайните на природата и оставал роб на непозната необходимост , бил несвободен. Колкото повече човек познавал обективните закони, толкова по осъзната и свободна ставала неговата дейност. Заедно с това ограничението на човешката свобода е обусловено не само от природата, но и от господстващите над тях в определени исторически условия обществени сили. Познато ни е от историята и робството, и зависимостта в различните и проявления, когато си лишен от поминък. Затова смятам, че на първо място за някаква свобода стои собствеността, но тя сама по себе си също ограничава свободата, защото те задължава да се грижиш за нея и т. н. Ограниченията наложени от моралните норми е друг вид ограничение на свободата. Права е Сирма със своите виждания, че "свободният човек може да се познае по разбирането му за отговорността, която влече след себе си свободата на постъпките и мислите и това, че със своите решения и постъпки движим или не света около нас." Колкото до другата свобода "да говориш и действаш без страх от общественото мнение и последствията на осмян и оклеветен и какво ли не", какво от това, че можеш да си го позволиш? Тук те ограничават моралните норми. Но Ерих Фром в книгата си „Бягство от свободата” го е написал преди много десетилетия… В човешката природа от една страна стои потребността от свобода, от друга нуждата - някой да свали товара на свободата. Някой друг да взима решения за съдбата и живота на човека. Или успоредно с потребността от свобода да има гарантирана сигурност. Колкото до свободата на духа, дори и тук няма истинска свобода, защото мислите, които те владеят могат да те правят „затворник” на самият себе си. Не случайно поетът Димчо Дебелянов пише в едно свое стихотворение „ Аз съм заключеник в мрачен затвор, сън е бил тихият двор....”
Много може да се пише и говори за свободата. Според мен авторът е доловил истини за самата нея през изминатия житейски път и вярно е интерпретирал чрез схващанията за нея от главния герой. Никога човек не може да бъде истински свободен. Но както ни я пресъздава, чрез своя герой и Мигел де Сервантес: „Свободата ... е едно от най ценните блага, с които Бог дарява хората" и дай Боже да я има за тях на земята.
цитирай
11. tota - Благодаря, Сирме, Санде за споделеносто.
08.02.2015 13:09
Сирме съгласна съм с теб, че свободата е и отговорност, че " светът е отражение на нашите постъпки и разбирания".
Санде, мисля, че много истини се съдържат и в този диалог, представен ни от Мигел де Сервантес за мотива за свободата, отразен в борбата, в желанието и в социалното. В една епоха на умряло рицарство двама души пожелават да живеят като рицари и да се борят за свободата. Няма значение,че целта е далечна, а силите са смешно малки. Нали всички цели отначало са далечни? И не е необходимо непременно да чакаш бърз успех,за да постоянстваш. Важното е да вярваш в целта и честно да се стремиш към нея.
цитирай
12. tota - Сирме съгласна съм с теб, че своб...
08.02.2015 13:50
tota написа:
Сирме съгласна съм с теб, че свободата е и отговорност, че " светът е отражение на нашите постъпки и разбирания".
Санде, мисля, че много истини се съдържат и в този диалог, представен ни от Мигел де Сервантес за мотива за свободата, отразен в борбата, в желанието и в социалното. В една епоха на умряло рицарство двама души пожелават да живеят като рицари и да се борят за свободата. Няма значение,че целта е далечна, а силите са смешно малки. Нали всички цели отначало са далечни? И не е необходимо непременно да чакаш бърз успех,за да постоянстваш. Важното е да вярваш в целта и честно да се стремиш към нея.

Много неща могат да се кажат за свободата, за желанието на човек да бъде пълновластен господар на собствената си съдба, за възможността да взема самостоятелни решения и да ги привежда в изпълнение. Нещата опират да обстоятелствата, самия човек, състоянието на духа, гледната точка...
цитирай
13. stela50 - За свободата може да се пише и говори много...
08.02.2015 14:00
тук става дума за "Калуня - Каля", за философското послание
от цитирания текст, за човешкото чувство и усещане...
колко истина и дълбочина има в размислите, човешка мъдрост
в откровението... колко актуално звучат думите...
...Когато устата ти е пълна - с ляб, злато или ракия,
или власт, - не мож да приказваш за нищо.
Не мож и да мислиш за нищо...
Благодаря за споделеното, мила Ати, за избора на музика,
за съживяването на тази великолепна книга.
Поздрави !
цитирай
14. zzz65 - това което казваш тоте е така. както ...
09.02.2015 12:05
това което казваш тоте е така . както казваш 4е 4оеввек освен свобода иска и сигурност ...и от това следва 4е за абсулютна свобода не е нужна и затова не се замислям ... ако утре дойде няма ли да доведе до анархия ??абсолютна свобода е невъзможна дори да си на самотен остров ...вярно е 4е свободата ще се разширява и променя спрямо промяна на икономиката .
цитирай
15. tota - това което казваш тоте е така. както ...
09.02.2015 15:47
zzz65 написа:
това което казваш тоте е така . както казваш 4е 4оеввек освен свобода иска и сигурност ...и от това следва 4е за абсолютна свобода не е нужна и затова не се замислям ... ако утре дойде няма ли да доведе до анархия ??абсолютна свобода е невъзможна дори да си на самотен остров ...вярно е 4е свободата ще се разширява и променя спрямо промяна на икономиката .


Няма абсолютна свобода, нали това ни казва и авторът на книгата.
цитирай
16. tota - тук става дума за "Калуня - ...
11.02.2015 10:21
stela50 написа:
тук става дума за "Калуня - Каля", за философското послание
от цитирания текст, за човешкото чувство и усещане...
колко истина и дълбочина има в размислите, човешка мъдрост
в откровението... колко актуално звучат думите...
...Когато устата ти е пълна - с ляб, злато или ракия,
или власт, - не мож да приказваш за нищо.
Не мож и да мислиш за нищо...
Благодаря за споделеното, мила Ати, за избора на музика,
за съживяването на тази великолепна книга.
Поздрави !


Танечка, точно си доловила посланието на автора в "Калуня - Каля", за човешкото чувство и усещане и философското послание за свободата - не свобода.
Благодаря ти!
цитирай
17. zzz65 - това което казваш тоте е така. както ...
12.02.2015 05:42
tota написа:
zzz65 написа:
това което казваш тоте е така . както казваш 4е 4оеввек освен свобода иска и сигурност ...и от това следва 4е за абсолютна свобода не е нужна и затова не се замислям ... ако утре дойде няма ли да доведе до анархия ??абсолютна свобода е невъзможна дори да си на самотен остров ...вярно е 4е свободата ще се разширява и променя спрямо промяна на икономиката .


Няма абсолютна свобода, нали това ни казва и авторът на книгата.
.
Но въпросът е в друго дали ние ще тръгнем да търсим абсолютна свобода и губим силите и енергията в нещо което не можем да променим или ще акцентиране върху неща които можем да променим Ако не можем на даденият етап поради това 4е хората се страхуват да повдигнат от страх 4е за какви ще ги вземат Да повдигнем въпроса .
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12146783
Постинги: 1346
Коментари: 16857
Гласове: 70664
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031