Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.09.2008 10:59 - Обявяването на независимостта на България през погледа на един журналист и четирима професори от Софийския университет”Климент Охридски”
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4501 Коментари: 12 Гласове:
1

Последна промяна: 22.09.2008 12:11


 Обявяването на независимостта на България през погледа на един журналист и четирима професори от Софийския университет”Климент Охридски”

 

Независима България

Данаил Крапчев*

 

Днес 5 октомври, е празникът на независимостта: България бе провъзгласена за независима държава преди девет години на днешния ден.

Свръхчовешките усилия на три разни поколения, които не може рязко да се разграничат едно от друго, бяха увенчани на днешния ден не с трънения венец, който те мъченически носеха през целия си живот, а с розовия венец на успеха. Делото на самоотвержените ратници за черковните борби, бурната и героична дейност на борците ратници от революционната епоха, упоритата строителна работа на непосредствените борци на Княжество България на 5 октомври 1878 год. бе закръглена. Опряно на българския въоръжен народ, Княжество България преди девет години се провъзгласи за независимо царство.

Но на сегашното българско поколение му предстоеше недоизмът от неговите героични предци страдалчески път. България бе провъзгласена за независима държава, но целокупният български народ още не бе дообединен; заветите на ратниците от черковните и революционни борби още окончателно не бяха завършени. Гробът на св. Климент Охридски и Добруджа на Караджата бяха в неприятелски ръце, сквернеше ги вражески крак.

И нашето поколение взе мъченически кръст, оставен от нашите предци, за да доизкара недоизминатия път. Изпълнявайки оставениея завет, то води три кръвопролитни войни; ося със свети кости полетата на Тракия и Добруджа, живописните планини на Македония и Моравско.

Временните неуспехи в Междусъюзническата война бяха един тъжен инцидент; Букурущкият договор остана само един печален спомен.

През сегашната война, ужасна и опустошителна, българският въоръжен народ доизкара делото на своите бащи и деди, делото на трите предни поколения. Остана му вече да запази от хищните домогвания на нашите неприятели техните гробове, гробовете на падналите другари по бойните полета.

Той мъжествено ги брани и трябва да ги брани.

Защитавайки светите места, дето е пролята българска кръв, дето се говори нашият звучен език, българският въоръжен народ няма да остави да отидат напусто свръхчовешките усилия и кръвните жертви на нашите предци, на падналите върху полето  на честта другари; да отидат напусто и неговите досегашни мъки и страдания , пренасяни със стоическо търпение на бледоликия Назарянин, който сам е носил мъченическия си кръст към Голгота.

Само така – със скъпи жертви и търпение, със самоотрицание и твърда воля- може да се запази независимостта на България , която се крепи  през тая страшна война главно върху ножа на българския войник.

 

                                                                      (в. „Добруджа” – Бабадаг, 5 октомври1917 г. )

 

*Данаил Крапчев е изтъкнат български журналист, общественик и революционер. Със своята висока култура и стотици уводни статии Данаил Крапчев заема заслужено място в историята на българската журналистика като един от големите български политически анализатори.

Ето и  мнението на четирима професори от Софийския университет "Св. Климент Охридски" днес, 100 години след знаменитото събитие:

Проф. Андрей Пантев:
"С обявяването на Независимостта България окончателно свали фесовете, повече духовните, отколкото политическите и финансовите. Българската Независимост отхвърля правно регламентираната зависимост на България от Турция, при която освен плащането на данъци, България трябва да получи одобрението на Високата порта за избор на княз, сключване на митнически спогодби. Тази "унизителна схватка на зависимост" е преодоляна не чрез оръжие, както правят останалите балкански държави, а чрез дипломация. Резултатът от това е, че българите вече държат "ключа от собствения си дом в собствения си джоб".
"Нямаше драма от национална катастрофа, но имаше опасност от война", каза Пантев, като допълни, че България вече е различна от това, за първоначално е била възприемана ? продукт на чужди политически сили. В Независимостта няма романтика и поетика, както при Съединението. Ако Съединението е станало по най-благороден начин, то за Независимостта може да се каже, че е осъществена по "начин, най-цивилизован". (из изявление при представянето на книга на проф. Георги Марков)

Проф. Георги Марков:
Изключителна е ролята на политическия елит. В рядко срещано съчетание на възгледи Народното събрание, монархът и опозицията са се обединили за провъзгласяване Независимостта на България. По големите въпроси от национално значение трябва да има обединение и на политическите сили, и на общественото мнение.

Независимостта ни дава самочувствие като българи и това е събитието, което след Съединението постигаме с национално единство, въпреки волята на Великите сили. Това е примерът - защото когато в една нация има единство ? тя успява. Това е заветът на тогавашните държавници, а именно да бъдем единни, поне в националните интереси.

... Не бива да вдигаме ръце и да твърдим, че всичко зависи от другите велики държави. България е в сърцето и е стратегическият ключ на Балканите. Ние затова сме в НАТО и ЕС. Ние икономически не блестим, нито имаме нефт, нито имаме кой знае какви природни богатства, но имаме геостратегическа цена. Този факт, както преди 100 години, трябва и днес да бъде добре използван, както и не постоянно да казваме "Да", защото ако кажем и "Не" цената ни ще нарасне." (из изказване на научна конференция за 100-годишнината)

Проф. Никола Георгиев:
"Обявяването на независимостта безспорно е събитие. Но още докато е ставало, е било ясно, че то е жалко събитие. Обяснението защо е така е дълго. И международното положение, и действията на Австро-Унгария, и прочее. Още тогава вътре в България има голямо противодействие срещу него. Княз Фердинанд става цар. Прозорливи хора са виждали, че това е началото на неговото единовластие, а още по-прозорливи хора са виждали, че това е началото на катастрофи за България. И тези две катастрофи настъпват. И царят, Фердинанд, позорно бяга от България. Тези неща са известни на интелигентни хора, и не само на тях. Те биха затруднили разумните държавници.

Независимостта е дело на европейската дипломация, както обикновено става с България. Единственото действие в България, което е било неподкрепено от европейската дипломация и дори му е пречено, е Съединението през 1885 г." (из интервю във в. "Сега")

Проф. Ивайло Дичев:
"Независимост" е идеална категория, противопоставена на "зависимост" - всички реални страни се намират някъде по средата. Най-независимата страна в момента, САЩ, зависи за своята икономика от комунистически Китай, който изкупува външния й дълг.

Българската независимост има важни символични измерения, но какво реално се е случило? Ами прехвърлят се плащанията от Турция към Русия, България става зависима от Русия. Тъкмо в началото на века, преди въпросната независимост, е най-големият разцвет на българската икономика. Защо ли?

Независимостта трае четири години, след което войни, катастрофа... В много по-тежка зависимост влиза България след 1919 г. със заемите, с репарациите. После идва Тристранният пакт, после Съветският съюз.

Независими за кратко бяхме в началото на 90-те, предполагам, никой не иска да се върне към този период, който свърши с влизането в НАТО и ЕС.

Аз лично бих предпочел да говорим за свободно избрана зависимост (и да се гордеем, когато успеем да я постигнем!). Обвързване, което си избрал в собствен интерес; другото е ритуалистика. Гордите понятия на ХІХ век днес почват да стават не просто неадекватни, но и опасни. Навлизаме в свят на все по-дълбоки взаимни обвързаности. (из интервю във в. "Култура" в. "Култура)

 

Честит празник на всички! Да обичаме България и да бъдем достойни продължителите на делото на нашите предци!!

 

 


 

 


 

 


 

 

 


 


 

 

 

 



 

 

 






Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tota - 100 г. независима България
22.09.2008 11:10
Вижте още:http://www.nezavisimost.eu/ - Официален сайт по случай 100 години Независимост

Различни гледни точки за събитието от постингите в blog.bg:
Изпяха "на многая лета" за независимостта на България - feq
България чества значимо събитие от новата си история - 100 години независима България. честит празник, българи! - :avangardi
Да бъде цар - това е мечтата на Фердинанд! - tagarski
Историкът Пламен Павлов: българската независимост е политическото чудо на ХХ в - bulgarianation
Българската независимост в европейски контекст -tagarski
ВМРО чества 100 години от независимостта на България - atila
За независимостта - templar
Бойкот на националния празник!? Хайде моля ви се, без тия - rtolova
Независимостта … - kraisky
Google със специално лого за деня на независимостта -inet;
skribezium -100 години от обявяването на Независимостта на България.
цитирай
2. tota - Поклон /Иван Вазов/
22.09.2008 11:33
Поклон

Поклон, народе мили,
работник и герой,
с крила, с железни сили,
поклон, народе мой!

Цалувам твойта слава,
свещений подвиг твой,
десницата ти здрава,
поклон, народе мой!

Цалувам ти венците,
юнако в мир и в бой,
ковач на бъднините,
поклон, народе мой!
цитирай
3. tota - Независимостта 1908-2008
22.09.2008 12:13
http://www.youtube.com/watch?v=yNbstFEsxE8
http://www.youtube.com/watch?v=xdA9-QflmRY&feature=related
цитирай
4. helios - Честит празник , Тота!
22.09.2008 14:37
Благодаря за великолепния постинг!!!
цитирай
5. slavuncho - Честит празник!
22.09.2008 16:31
Професор Марков май най-добре е казал нещата :)
цитирай
6. tota - Благодаря Ви!
23.09.2008 19:15
Да, наистина най-добре проф. Марков е оценил събитието.Но, за съжаление съдбата на малката държава, каквато са решили "ВЕЛИКИТЕ" да бъдем е винаги да е зависима по някакъв начин. Изминалите години от обявяването на неЗависимостта го потвърждават.Жалко, че ние като народ и държавници не го осъзнаваме и продължаваме да се обръщаме ту на Изток, ту на Запад, а не използваме географското си положение за да извличаме полза.
цитирай
7. slavuncho - С целият риск да предизвикам гнева на демократичната общественост,
24.09.2008 14:16
но според мен май само цар Борис ІІІ и бай Тошо го правеха успешно -използването на географското положение имам пред вид :)
цитирай
8. tota - slavuncho С целият риск да предизвикам гнева на демократичната общественост,
24.09.2008 18:07
Да, да продължаваме да се гневим и да се самоизяждаме, да се стопяваме и да ставаме все по-малко и малко...Празни пространства няма. А , нашата земя, дори и тревясала, като небръснатите мъже е рай. Няма да остане ненаселена. Жалко за героите, загинали за нея, чиито кости лежат в земята. Ние да продължаваме да се поддаваме на пагубното разделение...
цитирай
9. slavuncho - Боже! Почувствах се като ливада! От утре започвам да се бръсна :)))
25.09.2008 18:47
Инетерсно е, че това разделение не е от днес. В повечето български семейства и родове има и комунисти, и фашисти, и... и всякакви - не ми се изреждат. Според мен това е признак на липсата на семейни традиции след Освобождението във всяко отношение. Извън България, като че ли семейната традиция е по-силна по отношение на религия, идеология, занятие и т.н. У нас май е въпрос на далавера. Като са на власт комунистите - айде юруш! - всички се борим да станем комунисти... Преди 1944 г. същото е било и с фашистите - така поне са ми разказвали роднини и приятели. Сега всички сме демократи и християни! Утре, ако ни завоюват китайците или станат силните на деня, и будисти ще станем, и очичките настрани ще си дърпаме...
А иначе - успешно оцеляваме... Днес с едните, утре с другите, като междувременно сме разделени...
А за героите - и те са разделени :) Когато едните са на власт са герои, при другите - разбойници...
Май само Левски и Ботев останаха над дребните ни ежби. Късметлии..., но един ден ще се намери някой да ги подпука и тях... Сигурен съм!
цитирай
10. tota - slavuncho - Боже! Почувствах се като ливада! От утре започвам да се бръсна :)))
25.09.2008 21:04
Ех, заглавието предизвика усмивка, но изразеното мнение ме натъжи...толкова вярно е доловено и пресъздадено разделението ни ...Тъжен е фактът, че то продължава...и никой не мисли как да обедини този народ в името на България!! Колкото до националните ни герои - Левски и Ботев - дано не се посегне и на тях!!
цитирай
11. slavuncho - Мисля, че надежда има и тя е в младите хора, разбира се!
26.09.2008 08:14
Ние се опитваме да ги направим като нас. На този баща му бил ченге, на другия дядо му бил фашист и т.н. Но на тях като че ли не им пука много от това! Излизането извън българската котерия, погледа от първо лице върху света им показва, че има и други отношения между етносите, религиозните общности, между хората въобще. Когато се върнат, а повечето от тях ще се върнат, ще дойдат със съвременните виждания, съвременните идеи и ще ги приложат в България. Това ще стане въпреки съпротивата на старите непримирими борци за... и те вече са забравили за какво!
Тогава България ще се възроди! Кога... Ех, ако знаех...
цитирай
12. vkolev22 - професор Ивайло Дичев...
26.09.2008 22:54
както обикновено се е издънил! Той е специалист по всичко, а фактически по нищо! Нито един-единствен факт от това, което е казал, не е верен! Професор с най-голямо "П"!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12147366
Постинги: 1346
Коментари: 16857
Гласове: 70666
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031