Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.04.2009 22:41 - „Не чувахте ли моя глас? Аз вашия не чувах! „
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 8779 Коментари: 10 Гласове:
1

Последна промяна: 27.04.2014 09:29


  На 27 април се навършиха 50 години от  деня, в който поетът Пеньо Пенев напуска света на живите. Да си спомним за него, да се докоснем до душевните му трепети и вълнения чрез стиховете му…и да не забравяме думите му „..но нека вярата не оскъднява…”  

Ако вънка...

 Пеньо Пенев

Ако вънка

зора е

зорила - тя за теб е

зорила сега.

Ако има

на тоя свят

сила - тя се казва:

любов

и тъга.

 image

Откровение

Пеньо Пенев


Натежал е на дните простора,

накипял от безпътни мъгли...

И сърцето, преляло от горест,

ме боли, ме боли, ме боли...

Кой ще чуе? Защо да говоря?

За вас чужда е мойта тъга...

Но ще чакам врата да отворят...

Докога... Докога... Докога?...

Като друмник бездомен в умора

спирам тук, път изходил голям...

Отворете ми, милички хора!

Аз съм сам!... Аз съм сам!... Аз съм сам!

Нямам нищичко. Само неволя!

 Но аз няма да ви огорча...

Кротко в ъгъла седнал на стола

ще мълча... ще мълча, ще мълча!

Всеки път има край и начало,

дъжд заплиска ли - ще превали.

А сърцето, от мъка преляло,

няма никога да отболи...

 image

Пътека

Пеньо Пенев


Тъжен залез кърви над гората

като прясна отворена рана.

С тъжен ромон звъни на житата

светозарната сребърна пяна.

Уморения ден догорява,

плаче вятърът - сбогом навеки!

Свечерява сега, свечерява

над смълчаните бели пътеки.

Всеки своя пътека си има,

всяка бърза и търси човека...

И аз имах пътека любима,

и аз някога имах пътека!

 Още крачка - и ето го края! -

Извървяна е тя, извървяна...

 Какво с мене ще стане, не зная,

 но едва ли пак пътник ще стана!

Много мили неща аз разлюбих,

дори погледа кротък на мама.

Имах всичко... и всичко загубих -

няма щастие, щастие няма!

 image

 Признание

Пеньо Пенев

 Милоока жена, белонога! -

 нецелуната и непогалена!

 Ти ми стана съдба и тревога,

 тиха радост и жал непрежалена.

 Черноока жена, белоръка -

 ти, усмивчице сладка и чакана!

 Ти си моя утеха и мъка,

 моя топла сълза неизплакана...

 image

Мечти

Пеньо Пенев

 

В такава утрин искам двама

в полята росни да вървим

сами в покой невъзмутим,

където никого да няма.

В очите ти добри, смирени

да се оглеждат небеса,

да вплитам в твоята коса

родики, макове червени.

С ръка обгърнал твойто рамо,

 да ти разказвам за скръбта,

родена в мен от обичта,

от обичта към тебе само.

 О, тая мъка с неизбежност

в гърдите ми тежи, расте...

И нося в тях към теб, дете

и обич, и сурова нежност!

 

14. VII. 1951

 image

Топъл дъх погали равнината...

Пеньо Пенев

Топъл дъх погали равнината

като майка - своето дете.

Ето гледай! Радвай се! Земята

тръпне и шуми, шуми под теб...

Ще се свършат пътища далечни,

ще погасне радостта сама,

 ала все тъй млада, все тъй вечна

ще цъфтиш ти, пролетна земя!

1955

  image

Защо се ражда човекът

Пеньо Пенев

Този, който е роб -

    винаги тръгва на бой.

Който има крила -

    само за полет е той.

Щом се раждат деца -

    старите трябва да мрат.

Простор който мечтай -

    друми на връх го зоват.

Успех който мечтай -

    винаги е търпелив.

Щом  се ражда човек -

     трябва да бъде щастлив.

Но макар че до днес

    малка му е радостта,

този беден човек

    идва все пак на света,

за да предупреди

    тез, що след него вървят,

че е още отвъд,

    още далеко върхът

и че трябва напред

ден след ден

        век след век

все така да вървят,

да вървят

    в настъпление.

За щастие

    тук се е раждал и ражда човек,

за щастие и предупреждение.

1956

 image 

 Епоха

Пеньо Пенев

В гняв и жалба

 клокочат гърдите задъхани и тежи на езика ти

На живота в долапа

 се ширнали плъхове,

заменили

с високите звания

разума... С мръсни пръсти

мерзавец

в душата ти рови и скверни това в тебе,

що пей

и гори. Да даде за стотинка

честта си

готов е - защо не?

- заменил би той

тор

 за пари,...

И смърди тази чест,...

Денят стана

задушен;

вонят гнили души

и коварство,

и кал...

 Слушаш този глас,

 който не искаш да слушаш

идва този,

когото не си позовал!

Набий с вятър устата си,

мозъка -

с глупост, че виж! -

оня там

в джоба си

камък държи и се готви

главата ти

щом не бъде покорна

 пред гнусни лъжи... -

А има път!

Има истини!

Има надежди!

Те те мамят

и чакат,

 и викат: -

тръгни!

Но със стиснати зъби

и свъсени вежди, ти си още

тук -

в душните облачни дни

Колко трудно е

 в нашия век да бъдеш

 честен човек!

image

Надникни:Янев Владимир Пеньо Пенев http://liternet.bg/publish13/v_ianev/pogledi/p_penev.htm

http://www.youtube.com/watch?v=Up85OVpZO8Q&videos=M85AzNsoUks

http://www.youtube.com/watch?v=hF58CDUTZ0I&videos=M85AzNsoUks

http://www.youtube.com/watch?v=s5aSbiqIzp8&videos=M85AzNsoUks

http://www.youtube.com/watch?v=1BNZ6uEgOd8&videos=M85AzNsoUks

http://www.youtube.com/watch?v=TNmFoAKVOPg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=s5aSbiqIzp8&feature=related

 




Гласувай:
1



1. tili - Поклон пред всички
30.04.2009 00:23
изтерзани гении!
цитирай
2. gor - Добре е, че Го припомняш!
30.04.2009 06:07
Незаслужено забравен поет. Но ще се върнем към него.
цитирай
3. inakrein - Пеньо Пенев е голямо име в българ...
30.04.2009 08:59
Пеньо Пенев е голямо име в българската поезия и е незаслужено забравен в момента. Може би е крайно време отново да бъде върнат в списъка с авторите за матура, защото иначе само се споменава в някои часове и толкова. А той е лицето на едно драматично поколение, което даде много, но и много му беше отнето.
Хареса ми твоя постинг и те поздравявам!
цитирай
4. tota - tili ,gor,inakrein,
02.05.2009 08:10



Пеньо Пенев заслужава да се връщаме към него и творчеството му. Той трябва да заеме подобаващото му се място сред българските поети и писатели, защото той "е творец, пребиваващ по свой начин в модерните поетически пространства."
"Сърцата си пак в песни ще разказват
и пак ще вият птичките гнезда...
Дали ще им разкаже с памет свежа
историята, или ще мълчи
как избуяваше у нас надежда,
поливана от плачещи очи."
ПОКЛОН, ПОЕТЕ!!!
цитирай
5. optimum2 - Поздрави за поста
02.05.2009 16:29
Върна ме години назад.Четяхме го и го цитирахме, макар и не-винаги да схващахме дълбочината на неговите мисли.
"Когато цъфнат теменугите...
и мрак земята покори...."
Смеехме се и търсихме друго значение на неговите фрази...
Но сега, когато друг смисъл придобиват словата му можем да оценим още веднъж неговото творчество и да го поставим на необходимия пиедестал, където му е мястото.
Дано нашите поколения опознаят неговото творчество и запазят неговата величина.
Благодаря ти и
до нови срещи.
цитирай
6. rummi - Пеньо Пенев ми е от любимите поети.
03.05.2009 01:17
С годините броят им става все по-голям и не се връщам често към дебелата синя книга със стиховете на поета, но все още помня доста от тях наизуст.

Не знам дали да бъде изучаван един поет е добра съдба за него.

Може би даже никой поет не заслужава съдбата да бъде "задължителен".

Нали "поет" е синоним на "свобода"! Нека свободните го четат!
цитирай
7. kosara2008 - !!!!
03.05.2009 14:49
и на мен ми е любим!!! и наистина е "предупреждение" за онези, които искат да съхранят душите си...от...посегателсва мерзки.

тенкс!
цитирай
8. optimum2 - За поета
03.05.2009 15:17
Защо да не бъде изучаван?
Къде другаде, ако не в училище ще бъде показано величието на неговите слова?
цитирай
9. анонимен - За П.Пенев
08.04.2010 00:33
Благодаря!Не бях чела Пенев от години.Съгласна съм,че е предупреждение,че е емблема,че е велик.И точно затова не съм сигурна,че трябва да е сред "задължителните".Учебникопишещите ще го използват,за да упражняват тъпата си словесна гимнастика,учителите ще се ядосват,че ще "препускат"през текстовете ,и тогава...наистина горко му на поета-ще го убием за пореден път.В същото време си давам сметка,че някой трябва да подскаже за съществуването на тази поезия...
цитирай
10. takaini - Поклон пред великия поет!
27.04.2014 13:06
Колко точно и истинно е казал всичко знаещият!
Дано в другото измерение е намерил покой!

Благодаря ти Насе за интересния постинг!!!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12222154
Постинги: 1347
Коментари: 16857
Гласове: 70782
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930