2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
„Единственото спасение от душевната мъка е работата.“
Пьотр Илич Чайковски
„Симфония No.6 в си минор, „Патетична”, оп. 74 е последната симфония на Пьотр Илич Чайковски – написана е в периода между февруари и края на август 1893 г. Композиторът дирижира първото й изпълнение в Санкт Петербург на 28 октомври същата година. Второто изпълнение на Симфонията, под палката на Едуард Направник, е 20 дни по-късно по време на концерт в памет на композитора. В това второ изпълнение Симфонията звучи с включените незначителни поправки, които Чайковски е направил след премиерата; по този начин това се оказва първото изпълнение на творбата във формата, в която е позната днес.
Девет дни след премиерата на неговата Шеста Симфония Чайковски умира внезапно. Почти моментално обществеността повдига въпроси, които продължават да витаят във въздуха до ден-днешен: дали тази лебедова песен не е била замислена като намек за самоубийство? Наистина ли Чайковски е умрял от холера, и ако е било така, защо на погребението му той е бил положен в открит ковчег, създавайки риск от разпространяване на болестта? Или пък е бил осъден да сложи край на живота си, когато „съд на честта” е разкрил неговата хомосексуалност? Последната симфония на Чайковски, с насочващото си прозвище „Патетична” (измислено от брата на композитора – Модест) и със загатването на програмни или дори автобиографични нюанси, изглежда твърде наситена с лични чувства, за да не съдържа някакъв ключ към разгадаването на ненавременната смърт на този велик творец.
Независимо дали крие, или не някакво специфично послание, симфонията определено представлява творба с дълбок и бурен патос. Първата част започва зловещо – с бавно въведение, в което се открояват фаготите и щрайхът в ниските тонове. Този възходящ и низходящ мотив, който е подет от струнните инструменти, а после от духовите в началото на оживеното Allegro non troppo, се завръща настойчиво в различни ключове и оркестрови структури.
В контраст с това втората тема се появява като остров на покой и носталгия - тя тласка контурите на първия мотив най-напред към снижаване, а после към извисяване, преди да бъде постигнато равновесие. Това по-нежно настроение води до едно пространно заключение на тази обширна част.
Следващата част Allegro con grazia носи неравноделното темпо 5/4 (пет четвъртинки на такт), в резултат на което звучи един „накуцващ” валс, леещ се съвършено гладко въпреки асиметричния ритъм.
Третата част препуска в тривременно темпо, което в крайна сметка води до весела маршова мелодия, подхваната от кларинетите и преминаваща в цигулките. Инерцията набира скорост, за да стигне до вдъхновяващ край, който, ако това беше някоя друга творба, би предизвикала бурни аплодисменти.
Но пълнозвучните и тежки акорди, с които започва Финалът, известяват моментално, че симфонията се завръща към мрачното настроение, наложено в първоначалното въведение – моментът, в който звучат фаготи и струнни, потвърждава тази връзка. Мелодията се опитва с продължително изкачване да достигне едно по-оптимистично решение в ре мажор, само за да падне отново до си минор. Ниските тонове на медните инструменти звучат като скръбен погребален звън, последван от една последна реприза на низходящата мелодия, която затихва до шепот от челите и контрабасите. Така започва безмълвието на Чайковски във вечността.”
http://www.classical-bg.com/concerts/comments/nso_petko_dimitrov_conducts_tchaikovsky_22nd_may_2009
Боян Пенев за музиката на Чайковски: „Музиката на Чайковски е еднакво богата и с драматични, и с лирични елементи. Например „Symfonie pathetique”: по един най - драматичен начин е изобразена борбата между две сили – човека и смъртта. Музикално това е представено в противопоставянето между струнните и духовите инструменти. Лиризмът се долавя в завършена форма във втората тема. Особено лирично е изразено избликването на спомените.”
………
„....Ето последните, едва доловими удари на едно сърце, което е ликувало, разкъсвало се е - за което животът е бил наслада, и творчеството, и непоносимо страдание…”
Берлин, ХІ. 1912
За всички Вас!! Нека да послушаме…. С пожелание: вечерта да е изпълнена с много нежност и топлина!!
Повече тук: http://archive.svetu.com/20/Vutreshni/Svetu_Mus_KM.html
P. I. Tchaikovsky: Symphony n.6 "Pathйtique". 1st movment (Part 1): Adagio. Orchestra del Teatro alla Scala of Milan, dir. Yuri Temirkanov.
Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=yhhsTBQzw5k&feature=related
Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=uTZb4_0TlNY
Part 3: http://www.youtube.com/watch?v=m9N_Atr1tiQ
Part 4: http://www.youtube.com/watch?v=WvA3eee6PMI
Part 5: http://www.youtube.com/watch?v=BGIL_yyT3wI
Спомням си нещо ,свързано с Лебедово езеро -
...Любов ,вечна и винаги нова любов ,
в тебе се ражда подвигът ,който те превръща в легенда ...
Поздравления !
Спомням си нещо ,свързано с Лебедово езеро -
...Любов ,вечна и винаги нова любов ,
в тебе се ражда подвигът ,който те превръща в легенда ...
Поздравления !
Чайковски е неповторим...най -романтичният руски композитор.. Боян Пенев прекрасно описва въздействието на симфонията. Хубава вечер, Танечка!
Велик! Музиката - прекрасна!! Лека и спокойна да е и за теб!!
Трагична съдба - като на всички велики творци, впрочем. Май само Рубенс и Лист са били малко щастливи в някакви периоди на живота си.
Сега ще я чуя цялата, помага ми на работата:)))
С удоволствие ща послушам тази прекрасна музика!
Трагична съдба - като на всички велики творци, впрочем. Май само Рубенс и Лист са били малко щастливи в някакви периоди на живота си.
Сега ще я чуя цялата, помага ми на работата:)))
Блогадаря ти, че се отби Лили. Хубава вечер! Музиката помага, та е и лек на душата.
С удоволствие ща послушам тази прекрасна музика!
Приятно ми е да чуя това. Музиката наистина е прекрасна. Хубава вечер!
Приятно слушане..и нека времето да е дъждовно. Хубава вечер!
Извън контекста, а дали не знаеш нещо което може да ни спаси от работата :)))
Извън контекста, а дали не знаеш нещо което може да ни спаси от работата :)))
Не зная какво би ни спасило... може би осигуреността или ...Кой знае? Хубава вечер!
04.12.2010 19:25
Благодаря за поздрава! Хубава вечер!
И на мен ми също...но симфония не случайно е наречена "папетична"...Хубава вечер!
05.12.2010 03:42
p.s. comentara na sinfoniata e prekrasen.super post.MERCI i leka vecher.
p.s. comentara na sinfoniata e prekrasen.super post.MERCI i leka vecher.
И на мен ми е приятно да зная, че има почитатели на класиката и на прекрасните творби на Чайковски. Много интересно е споделеното от Боян Пенев за симфония - патетика. Ще се опитма да го направя достояние на почитателите на класиката. Весела Коледа!!
Благодаря и аз, че се отби. Хубав ден и весели празници!
2. Къде отидоха добрите нрави ....
3. Демокрация без правова държава
4. Сайтът на една жена
5. Любими сайтове
6. Времето
7. Петър http://petyr.blogspot.com/2008/04/blog-post_30.html
8. БЪЛГАРСКАТА МЕЧТА
9. Приказки за деца
10. Мила Родино
11. Записки на реформиста
12. История ва България
13. БУКВИТЕ
14. http://photo-forum.net/joro/
15. България
16. информацията е сила
17. 160 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ХРИСТО БОТЕВ
18. речник - онлайн
19. Атлас на света
20. Един завет
21. бизнес проекти
22. Бележник
23. Сайтът на една друга жена
24. Сайтове - литература, култура
25. Един добър програмист - шахматист -Надникнете
26. Есента е застаряла пролет/стихове за есента/
27. Блогатство.com