Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.07.2012 21:50 - Отново с мисли от дневника на Боян Пенев
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6840 Коментари: 12 Гласове:
32

Последна промяна: 04.07.2012 07:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Отново с мисли от дневника на Боян Пенев

 Реших да  напиша  отново нещо от дневника на Боян Пенев.  Дневникът и неговите интимни писма и спомени разкриват само някои важни черти от духовния му образ.  Боян Пенев е рядко явление в  културния живот на България в началото на миналия век. „Моето нещастие  -изповядва  той - е , че пораснах  с един идеал, който не е бил и не е за тоя свят.” Често се връщам към неговия дневник, спомени, когато съм  насаме със себе си за да се докосна  до неговата богата душевност.

Докоснете се и Вие до вътрешния свят на тази  богата и сложна натура.

 image

  

4 юли 1906

1

 

На всеки случай за мен самия имаше нещо тъмно във всичко това, нещо, което чувствувах като сила, която ще ми разкрие погрешни пътища, ще окрили духа ми  и ще ме подеме. Но аз само за миг почувствах тая сила – тя не може да ме завладее.

Остана мъчителната загадка.

Аз искам всичко, което се зароди в мен, да го изживея, искам да прегори то в огнището на душата ми.

Нещо тъмно искаше живот, без да ме пита – една друга воля, не моята воля.

Дали то изчезна безследно, завинаги или се стопи в мен, за да се пробуди отново с нова сила?

 

2

 

 След изживяването на едно ражда се друго - човек живее с това друго, за да го изживее и превъзмогне, и тъй с богатството на неговата душа расте неговата смелост и сила. Това, което иска живот, трябва да се изживее, да прегори в огнището на душата. Само така се пречиства и възражда тя. Остане ли нещо неизживяно, непрегоряло, то се натрупва в нея и загася нейния огън. Неразумно е да се мисли, че посредством волята може да се преодолее всяко силно чувство, което считаме за опасно. Остане ли влечението неудовлетворено, колкото е по-мощно, толкова по-силно раздрусва душата и я разбива. Никаква воля не е в състояние да го преодолее.

Но все пак какъв красив трагизъм се крие в борбата между мощното чувство и силната воля - макар този трагизъм да довежда до вътрешни катастрофи...

 

3

 

В чистилището на душата ни прегарят всички страсти.

Тъмни, всевластни, свободни сили живеят в нас.

Те ще легнат пред нозете ни, уморени, готови да се покорят - ще изнемогват, но след един силен живот, в който не са срещнали никаква пречка.

Да можехме да живеем отделно от тях, да бяхме и ние свободни като тях...

Да можехме в техния живот да запазим цялостна душата си и върху тяхната смърт да издигнем своя живот...

 

Пенев Боян, Дневник спомени, Български писател, С., 1973, с. 3536;

 image

 







Гласувай:
32



1. mariniki - много ме развълнува, Ати...
03.07.2012 22:03
чета всичко написано от него с трепет...
държала съм в ръка и истинско писмо на Боян Пенев...
с леко лилаво мастило и красив почерк... няма никога да забравя
този вълнуващ миг... благодаря ти, че ми го припомни...
прекрасен постинг... поздравявам те...сърдечно..
цитирай
2. gocho52 - В чистилището на душата ни прегарят всички страсти...
03.07.2012 22:25
.
цитирай
3. mitkaloto - Невероятен е!Поздрави!
03.07.2012 22:26
Невероятен е!Поздрави!
цитирай
4. stela50 - Изключителна личност ... Поздрави , Ати ...
03.07.2012 23:19
...Аз искам всичко, което се зароди в мен, да го изживея,
искам да прегори то в огнището на душата ми...
Вълнуващо откровение на един голям творец и човек ...
Благодаря за този постинг !
цитирай
5. planinitenabulgaria - Прекрасен постинг!
03.07.2012 23:40
С клипа от Концерта на Брамс той е още по-въздействащ.
цитирай
6. ckarlet - След изживяването на едно ражда се ...
04.07.2012 07:59
След изживяването на едно ражда се друго - човек живее с това друго, за да го изживее и превъзмогне, и тъй с богатството на неговата душа расте неговата смелост и сила...
Невероятен е! Поздрави!
цитирай
7. анонимен - В чистилището на душата ни прегарят всички страсти.
04.07.2012 10:16
Много ерудирана личност! Поздрави за постинга ;)
цитирай
8. daan - :)
04.07.2012 10:50
прекрасно:)
поздарв до тебе мила Тота:))
цитирай
9. megg - И крехкост, и сила ...
04.07.2012 20:27
И чувства, и толкова богата образност! А метафората " огнището на душата ми " ... просто няма как да я забравиш. Впечатли ме всеки ред - проникновен и дълбок, но най - силно - идеята : " (...) какъв красив трагизъм се крие в борбата между мощното чувство и силната воля (...)."
Поздрав, мила Ати! И - благодаря за споделените мисли на големия Боян Пенев!
цитирай
10. tota - Благодаря Ви, че заедно с мен се докоснахте до мислите, владели Боян Пенев!!
04.07.2012 21:07
Всеки прочит на дневника разкрива нови и нови черти от неговата душевност. И сякаш те са преживени и от други, и от нас самите. Изключителна личност...докосването до нея обогатява.
цитирай
11. tili - Хубаво е да се
05.07.2012 07:45
припомнят мислите на хората на духа в днешните времена на див материализъм.
"След изживяването на едно ражда се друго - човек живее с това друго, за да го изживее и превъзмогне..."

А за Брамс - нямам думи, но - благодаря! :)
цитирай
12. анонимен - Санде: Поздравления за чудесния постинг!
05.07.2012 12:02
Добре е да не забравяме тези голями и достойни българи.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12223954
Постинги: 1347
Коментари: 16857
Гласове: 70788
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930