Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.08.2014 09:09 - Най-великите обяснения в любов
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 8489 Коментари: 11 Гласове:
36

Последна промяна: 14.08.2014 21:30

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Най-великите обяснения в любов                             Набоков, Толстой и Екзюпери са сред експертите по темата

 Обяснението в любов е изкуство, което малко хора владеят - рядко човек може да облече напора на чувствата в точните думи. В литературата обаче съществуват брилянтни моменти, в които изреченията трептят в пълен резонанс с причудливите движения на сърцето. Ето кои са 12 от най-великите обяснения в любов в книгите.

image

Играчът на рулетка към Полина
"Сега всичко у мен е спряло. Вие сама знаете какво ме е погълнало. Нито една човешка мисъл няма в главата ми. Аз отдавна вече не знам какво става по света, нито в Русия, нито тук. Минах през Дрезден и не помня какъв беше Дрезден. Понеже нямам никаква надежда и във вашите очи съм нула, затуй говоря направо: навред аз виждам само вас, а останалото ми е безразлично. За какво и как ви обичам - не знам. Знаете ли, че вие може би съвсем не сте хубава? Представете си, аз дори не знам хубава ли сте вие, или не. Вашето сърце навярно не е добро; умът ви е неблагороден; това е много възможно. Гневите се? Какво ме интересува вашият гняв? Знаете ли вие едно невероятно нещо: аз ви обичам всеки ден все повече, а това е почти невъзможно!"
Ф.М. Достоевски, "Играчът на рулетка"

image

Никол в писмо към Дик Дайвър
"Когато ви видях за първи път във вашата униформа, си помислих - колко е красив. След това си помислих je mТen fiche* на френски и на немски. И вие си помислихте, че аз съм хубава, но това ми се е случвало и по-рано и дълго време трябваше да го понасям. Ако дойдете тук отново с това долно и престъпно отношение, което няма нищо общо с изискванията, на които са ме учили, че един джентълмен трябва да отговаря, бог да ви е на помощ. Все пак вие изглеждате по-спокоен от другите, целият мекичък като голям котарак".
* Не ме е грижа Скот Фицджералд, "Нежна е нощта"

image

Рет Бътлър към Скарлет О"Хара
"- Дали си се досещала някога, че изпитвах към теб най-силната любов, която мъж може да изпитва към жена? Че те обичах дълги години, преди най-после да те имам? През войната често заминавах и се мъчех да те забравя, но не можех и винаги бивах принуден да се върна. След войната пренебрегнах опасността, че мога да бъда арестуван, и дойдох само за да открия теб. Толкова влюбен бях, че ако Франк Кенеди не бе срещнал смъртта си тогава, сигурно щях аз да го убия. Обичах те, но не можех да допусна да го узнаеш. Защото ти си жестока към тези, които те обичат, Скарлет. Ти приемаш любовта им и я размахваш като бич над главите им."
Маргарет Мичъл, "Отнесени от вихъра"

image

Флорентино Ариса към Фермина Даса
"...Капитанът се обърна към Фермина Даса и видя по клепките й първите искрици зимен скреж. После погледна Флорентино Ариса, усети непоклатимото му самообладание, неустрашимата му любов и го заля закъснялото прозрение, че животът е по-безкраен от смъртта.
- И докога смятате, че ще можем да продължаваме това дяволско отиване и връщане? - попита той.
Флорентино Ариса имаше готов отговор отпреди петдесет и три години, седем месеца и единадесет дни заедно с нощите им.
- Цял живот - отвърна той."
Габриел Гарсия Маркес, "Любов по време на холера"

image

Отец Ередия и Фани Хорн
" - Не се безпокойте - каза Фани сухо. - Той бълнува и не разбира нищо. Той ще умре. Та какво искахте да кажете? - попита тя.
- Аз ви обичам, сеньора. Макар че на дело нашите отношения няма да се изменят. Исках да знаете само това.
Луд ли беше? Фани го погледна изумена. Красивото му лице на светия и езически бог беше смирено наведено. Очите му гледаха кротко. Гласът му бе прозвучал с някаква неподражаема копринена мекота. О, подлец! Та нима това беше неговото същинско лице, неговият поглед, неговият глас? Какво се криеше зад тази фалшива овча смиреност, зад тази маска?"
Димитър Димов, "Осъдени души"

image

Ана Каренина към Вронски
"Вратарят държеше входната врата. Ана Аркадиевна откачваше с малката си сръчна ръка дантелите на ръкава от копчето на шубката си и навела глава, слушаше с възхищение какво й казва Вронски, който я изпращаше.
- Вие не казахте нищо; да предположим, че не искам нищо - каза той, - но вие знаете, че на мен ми трябва не приятелство, за мен има само едно щастие в живота, тая дума, която вие толкова не обичате - да, любов.
- Любов. - повтори тя бавно, с някакъв вътрешен глас, и изведнъж, в същия миг, когато откачи дантелите, прибави: - Аз не обичам тая дума тъкмо защото за мене тя значи много нещо, много повече, отколкото можете да разберете - и го погледна в лицето. - Довиждане!"
Лев Толстой, "Ана Каренина"

image

Към Хелен
"Взех ръката й. Кожата й беше много загоряла, на слънцето му стигаха и два дни за това, а така очите й изглеждаха по-светли.
- Обичам те много - казах аз. - Обичам теб и този миг, и лятото, което ще отмине, и този пейзаж, и раздялата, и за първи път през живота си самия мен, защото целият съм твое огледало, отразявам те и така двойно те притежавам. Благословена да е тази вечер и този час!"
Ерих Мария Ремарк, "Нощ в Лисабон"

image

Хумберт Хумберт за Лолита
"По такъв начин нито ти, нито аз ще бъдем вече живи по времето, когато читателят ще разтвори тази книга. Докато обаче още кръвта тече в пишещата ми ръка, ти си оставаш също толкова неотделима като мен частица от благословената световна материя и аз мога да общувам с теб, макар да съм в Ню Йорк, а ти в Аляска. Бъди вярна на своя Дик. Не позволявай на други мъже да те докосват. Не разговаряй с непознати. Надявам се, че ще обичаш своето дете. Надявам се, че ще бъде момченце. Надявам се, че мъжът ти винаги ще се отнася добре към теб, защото в противен случай призракът ми ще го връхлети като черен пушек, като обезумял гигант и ще го разкъса са парчета, нерв по нерв. И не съжалявай К.К. Възникна избор между него и Х.Х., исках Х.Х. да устиска два месеца повече, за да те остави да живееш в съзнанието на бъдните поколения. Говоря за турове и за ангели, за тайната на силната пигментация, за предсказанието в сонета, за спасението и за изкуството. И това е единственото безсмъртие, което можем да споделим с теб, моя
Лолита."Владимир Набоков, "Лолита"

image

Ханс Касторп към Клавдия
"Това е само моята любов към тебе, да, тази любов, която ме сграбчи в момента, когато очите ми те видяха, или по-скоро която познах, когато познах тебе, и очевидно тази любов ме доведе тук.
- Какво безумие!
- О, любовта е нищо, ако в нея няма безумие, ако не е безразсъдна, ако не е забранена, ако страни от злото. Иначе тя ще бъде само една приятна баналност, годна да служи за тема на невинните песнички от равнината. Що се отнася до това, че те познах и че познах моята любов към тебе - да, това е вярно, аз отдавна те познавам, познавам те още от времето, когато бях ученик, когато пак поисках да ми услужиш с един молив, за да се запозная най-сетне с тебе, както се полага, защото още тогава те обичах безумно и сигурно още оттогава, от моята отколешна любов към тебе са ми останали белезите, които Беренс откри в тялото ми и които сочат, че и тогава съм бил болен."
Томас Ман, "Вълшебната планина"

image

Ангелика се обяснява на Борис Глаушев
"Аз не се и попитах кой си ти, какъв си ти. Не знам и как те обикнах. Ние не знаем как идва любовта и откъде идва или - не, тя просто се ражда в сърцето ни. Така стана поне с мене. Видях те, исках да те видя пак, чух те, исках да чувам гласа ти непрестанно и по-близо до себе си. После аз видях колко си добър, умен, деликатен. С това растеше моята радост, че те срещнах в живота си, цялата моя обич се превърна в една безкрайна радост. Така и се промени всичко в мене. Станах по-добра към всички, по-добра и към самата себе си. Сега никой не може да ме обиди, да ме огорчи, да ме нарани, защото съм готова преди това още да му простя. Така е и в мислите ми - не мога да допусна за никого лоша мисъл, не идват в ума ми никакви лоши мисли. Сърцето ми се радва на всяко нещо, и на цветето, и на звездите нощем, та и на кучето, което скита по улицата. Злото само ме наскърбява, защото няма място в моето сърце нито за гняв, нито за омраза, моето сърце е пълно и препълнено само с любов. Ти си, който отвори такава светлина в мене, и аз не се питам как стана това, не е нужно."
Димитър Талев, "Гласовете ви чувам"

image

Лисицата към Малкия принц
"Така малкият принц опитоми лисицата. И когато наближи часът на заминаването, лисицата каза:
- Ах! - Аз ще плача.
- Ти си виновна - каза малкият принц, - аз не ти желаех никакво зло, но ти поиска да те опитомя.
- Разбира се - каза лисицата.
- Но ще плачеш! - каза малкият принц.
- Разбира се - каза лисицата.
- Но тогаз ти не печелиш нищо!
- Печеля - каза лисицата - поради цвета на узрялото жито.
И добави:
- Иди да видиш отново розите. Ти ще разбереш, че твоята е единствена в света. Сетне ще се върнеш да си вземеш сбогом и аз ще ти подаря една тайна."
Антоан дьо Сент-Екзюпери, "Малкият принц"

image

Квазимодо към Есмералда
"- Страх ли ви е от мене? Много съм грозен, нали? В такъв случай не ме гледайте. Слушайте ме само. Денем ще стоите тук. Нощем можете да се разхождате из цялата църква. Но не излизайте вън от нея нито денем, нито нощем. Иначе сте загубена. Ще ви убият и аз ще умра. Никога не съм чувствал по-болезнено грозотата си от сега! - продължи той. - Когато се сравнявам с вас, ми става така жално за мене, злочесто чудовище! Навярно ви приличам на звяр, така ли? А вие, вие сте слънчев лъч, капка роса, птича песен. Аз съм ужасно същество, нито човек, нито звяр, по-грапав, по-нищожен, по-безформен от най-обикновения камък. Чуйте, виждате ли тези високи кули? Ако някой падне от тях, ще умре, преди да докосне земята. Ако някой ден ви е угодно да скоча от тях, няма нужда да казвате нито дума. Един жест ще бъде достатъчен."
Виктор Юго, "Парижката Света Богородица"

image

http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2014-08-10&article=501721

 Споделям с Вас,  тези събрани на едно откъси за обясненията в любов, претворени от известни ни автори. Ако Ви остане време, припомнете си достигналото до нас чрез  книгите им. Писаното остава.







Гласувай:
36



Следващ постинг
Предишен постинг

1. valben - Шекспир към Смуглата Лейди
10.08.2014 10:43
"Лицето ти - твърди една мълва -
не можело да причини страдание.
Но аз не споря с нея, знам това
от спора с мойто собствено стенание.
И с цел да убедя това сърце
и да отхвърля тези празни басни,
твърдя до сълзи: смуглото лице,
чело, ръце и скули са прекрасни."

Шекспир "Сонет 131"
цитирай
2. megg - Красиво, истинско,
10.08.2014 17:15
многопосочно, родено от въображението и сърцето, плод на талант; изстрадано ...
Благодаря за споделеното, мила Ати! Нали може и аз да се включа?

Прохладен лъх от ангелско крило,
о, ангел, о, дете,
зефирен лъх от ангелско крило
сред зной облъхва моето чело;
отпаднал ме лелее нежен сън ...
Зора се зазорява вън.
"Благовещение" ( откъс )

А ето и част от писмо на Яворов до Мина Тодорова:
" Душата ми се изповядва сама пред себе си, за да се яви чиста и достойна пред един ангел. Но моята любов не би заслужавала името си, ако тя не беше една - единствена мисъл за Вашето бъдеще, ако не беше готова на крайни жертви, да се лиши даже от Вас, за Вашето собствено добро."

Поздрав, Ати!
цитирай
3. tota - Обяснение в любов и как умира любовта? Въпрос който не може да не си зададе човек прочел ,стихове като "Обяснение в любов "на Людмила Исаева !
10.08.2014 20:10
Как само е предадена болката! Прекрасно !
Обяснение в любов

Людмила Исаева

...И каза той: Ах, как обичам само
богатствата
с които
си дарена:
извивката на голото ти рамо
и тази страст
в очите
затаена...

Внезапен студ
се втурна помежду ни
и аз дочух
как тихичко
във мрака,
не позована,
никому ненужна,
горчиво
моята душа
заплака.

Не трябва да умира любовта - тя е тази която държи света и дава импулси на хората да творят, да летят и да пазят добрината човешка ...
цитирай
4. malchaniaotnadejda7 - Прекрасен постинг, Ати!
11.08.2014 09:20
Обяснение в любов е самата любов... А тя е най-необяснимото. Сърдечни поздрави!
цитирай
5. makont - Да предадеш чувството си с думи
11.08.2014 10:26
изобщо не е лесно, защото понякога едни влюбени очи ще свършат същата работа, и все пак е звън... Слънчева седмица, Ати!
цитирай
6. distrelets - Истинско удоволствие изпитах от постинга ти, Ати!
11.08.2014 18:50
Христо Фотев - Колко си хубава! 

* * *

Колко си хубава!
Господи,
колко си хубава!

Колко са хубави ръцете ти.
И нозете ти колко са хубави.
И очите ти колко са хубави.
И косите ти колко са хубави.

Не се измъчвай повече - обичай ме!
Не се щади - обичай ме!
Обичай ме
със истинската сила на ръцете си,
нозете си, очите си - със цялото
изящество на техните движения.
Повярвай ми завинаги - и никога
ти няма да си глупава - обичай ме!
И да си зла - обичай ме!
Обичай ме!

По улиците, след това по стълбите,
особено по стълбите си хубава.
Със дрехи и без дрехи, непрекъснато
си хубава... Най-хубава си в стаята.
Във тъмното, когато си със гребена.
И гребенът потъва във косите ти.
Косите ти са пълни с електричество -
докосна ли ги, ще засветя в тъмното.
Наистина си хубава - повярвай ми.
И се старай до края да си хубава.
Не толкова за мене - а за себе си,
за дърветата, прозорците и хората.
Не разрушавай бързо красотата си
с ревниви подозрения - прощавай ми
внезапните пропадания някъде -
не прекалявай, моля те, с цигарите.
Не ме изгубвай никога - откривай ме,
изпълвай ме с детинско изумление.
Отново да се уверя в ръцете ти,
в нозете ти, в очите ти... Обичай ме.
Как искам да те задържа завинаги.
Да те обичам винаги -
завинаги.
И колко ми е невъзможно... Колко си
ти пясъчна... И, моля те, не казвай ми,
че искаш да ме задържиш завинаги,
за да ме обичаш винаги,
завинаги.
Колко си хубава!
Господи, 
колко си хубава!

Колко са хубави ръцете ти.
И нозете ти колко са хубави.
И очите ти колко са хубави.
И косите ти колко са хубави.

Колко си хубава!
Господи,
Колко си истинска.

цитирай
7. jelezov - Благодаря! И постинга, и комент...
12.08.2014 11:28
Благодаря! И постинга, и коментарите са прекрасни. Прекрасен е досегът с красотата и добротата. А музиката от клипчето ми достави неимоверно удоволствие.
цитирай
8. magnoliya - Да, всичко написано е много красиво ...
12.08.2014 20:17
Да, всичко написано е много красиво и остава, за да го четем и му се възхищаваме сега ние, а в бъдеще и тези след нас!
Поздрави!
цитирай
9. tota - Благодаря на всички, които с коментарите си допълнихте опита
14.08.2014 22:31
да бъдат събрани на едно най-великите обяснения в любов в световната литература. Нека страницата бъде продължена от всеки, който е срещнал в прочетеното от него обяснение в любов или той самият направи това.

Моят поздрав за Вас: https://www.youtube.com/watch?v=K0W2kcH74Ws&index=4&list=RDG-iCX8s7aJg
цитирай
10. metlichina - да.... Яворов за Лора..
16.08.2014 22:25

Мене ми е странно - ето те пред мен,
мене ми е жадно - гледам те пленен,
мене ми е страшно - дишаш ти за мен, -
мене ми е тъмно, тъмно в ясен ден.

Викнал бих от болка - времето лети,
викнал бих от ужас - ще отминеш ти:
сън в съня е сбъднат - миг след миг лети,
няма да се върнат сбъднати мечти.

*

Пушкин към Анна Керн

Я помню чудное мгновенье:
Передо мной явилась ты,
Как мимолетное виденье,
Как гений чистой красоты.

В томленьях грусти безнадежной
В тревогах шумной суеты,
Звучал мне долго голос нежный
И снились милые черты.

Шли годы. Бурь порыв мятежный
Рассеял прежние мечты,
И я забыл твой голос нежный,
Твои небесные черты.

В глуши, во мраке заточенья
Тянулись тихо дни мои
Без божества, без вдохновенья,
Без слез, без жизни, без любви.

Душе настало пробужденье:
И вот опять явилась ты,
Как мимолетное виденье,
Как гений чистой красоты.

И сердце бьется в упоенье,
И для него воскресли вновь
И божество, и вдохновенье,
И жизнь, и слезы, и любовь.

все красиви поетични мигове... благодаря ти, Ати...
че ни ги припомняш...
цитирай
11. stela50 - Великолепно... Любовта в писма и посвещения...
17.08.2014 17:45
Любовта, просто живот... Много добър подбор и фино представяне, Ати.
С благодарност за споделените моменти на съкровени мисли и чувства...
Красиво, чисто, преживяно... щастливо и измъчено... истинско.
Поздравления за постинга, приятелко !
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12147710
Постинги: 1346
Коментари: 16857
Гласове: 70666
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031