Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.05.2015 08:45 - Стени на смъртта - Александър Кондоферски
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6013 Коментари: 9 Гласове:
16

Последна промяна: 09.08.2015 17:57

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Сте­­ни на смърт­­­та

Ка­­то сту­­дент пър­­­ва го­­ди­­на, пре­­ди 44 го­­ди­­ни, бях на квар­­­ти­­ра в Со­­фия с Бо­­жи­­дар Нен­­­ков, пос­­­лед­­­на го­­ди­­на сту­­дент от ВМЕИ. Са­­мо­­ко­­вец, мно­­го до­­бър ал­­­пи­­нист. Ка­­те­­ре­­ше за­­ед­­­но с Кън­­­чо До­­лап­­­чи­­ев и дру­­ги про­­чу­­ти “тиг­­­ри” по ле­­де­­ни­­те и ка­­мен­­­ни­­те сте­­ни на пла­­ни­­ни­­те. От не­­го чух дос­­­та за то­­зи вид спорт. Не­­го­­ви пре­­жи­­вя­­ва­­ния из Ви­­со­­ки­­те Тат­­­ри се за­­пе­­ча­­та­­ха в па­­мет­­­та ми за­­ви­­на­­ги. Бо­­жи­­дар ус­­­пеш­­­но се дип­­­ло­­ми­­ра, ста­­на до­­бър ин­­­же­­нер, по-къс­­­но на­­чал­­­ник ня­­къ­­де и пре­­ди три де­­се­­ти­­ле­­тия сле­­ди­­те ни окон­­­ча­­тел­­­но се за­­гу­­би­­ха.

Ка­­то сту­­ден­­­ти чес­­­то сме раз­­­съж­­­да­­ва­­ли с не­­го вър­­­ху един фе­­но­­мен - опи­­я­­не­­ни­­е­­то на чо­­ве­­ка от го­­ле­­ми­­те ви­­со­­чи­­ни. За­­що ня­­кои от нас рис­­­ку­­ват жи­­во­­та си хи­­ля­­док­­­рат­­­но, за да ка­­те­­рят мър­­т­­­ви ска­­ли при не­­чо­­веш­­­ки ус­­­ло­­вия, вмес­­­то да прак­­­ти­­ку­­ват нор­­­мал­­­ни спор­­­то­­ве, без риск за жи­­во­­та си? Но­­щем да спят в топ­­­ла­­та си пос­­­те­­ля, вмес­­­то да ви­­сят при ми­­нус 20 гра­­ду­­са по Цел­­­зий ня­­кол­­­ко де­­но­­но­­щия, мно­­го пъ­­ти без во­­да и хра­­на, увис­­­на­­ли на въ­­же и с ки­­ло­­мет­­­ро­­ви про­­пас­­­ти под кра­­ка­­та си. Как­­­ва е при­­чи­­на­­та за та­­зи пси­­хич­­­на об­­­ре­­ме­­не­­ност?

Все­­ки чо­­век е за­­гад­­­ка, ко­­я­­то ни­­ко­­га не мо­­же да бъ­­де на­­пъл­­­но раз­­­ни­­ще­­на. За­­бе­­ляз­­­вам, че кол­­­ко­­то по­­ве­­че ос­­­та­­ря­­вам, тол­­­ко­­ва по­­ве­­че за­­гад­­­ки­­те се уве­­ли­­ча­­ват. На мла­­ди­­ни всич­­­ко ми бе­­ше яс­­­но, се­­га ни­­що не ми е яс­­­но. И не се и учуд­­­вам.

* * *

На 1 юли 2013 г. в къс­­­ния сле­­до­­бед На­­дя пар­­­ки­­ра „япон­­­ка­­та” Ми­­цу­­би­­ши Колт пред пла­­нин­­с­­­ки хо­­тел, кой­­то но­­си име­­то “Дах­­­щайн”, на 1700 м над­­­мор­­с­­­ка ви­­со­­чи­­на. На­­ми­­ра­­ме се бли­­зо до Рам­­­зау и Шлад­­­минг, из­­­вес­­т­­­ни ав­­с­­т­­­рийс­­­ки ку­­рор­­­ти от про­­вин­­­ция Ща­­йер­­­марк. Пред хо­­те­­ла из­­­ви­­ся­­ва сна­­га с още 1300 м на­­го­­ре юж­­­на­­та стра­­на на пла­­нин­­с­­­ки ма­­сив с ня­­кол­­­ко стра­­хо­­ви­­ти за гле­­да­­не вър­­­хо­­ве. Дах­­­щайн е с дъл­­­жи­­на от 7 до 8 км, дол­­­на­­та част са ка­­мен­­­ни си­­пеи и прес­­­пи, ко­­и­­то на­­пъл­­­но не се сто­­пя­­ват ни­­ко­­га, а гор­­­ни­­те 800-900 м са вер­­­ти­­кал­­­ни сте­­ни, по ко­­и­­то гър­­­мят ка­­ме­­но­­па­­ди мно­­гок­­­рат­­­но през ця­­ло­­то де­­но­­но­­щие. Или ле­­де­­ни ру­­чеи. Мно­­го по-стра­­хо­­ви­­то из­­г­­­леж­­­дат се­­вер­­­ни­­те сте­­ни, мрач­­­ни и в по­­ве­­че­­то слу­­чаи с бро­­ня от лед. На нем­­с­­­ки език “се­­вер­­­на сте­­на” се из­­­ри­­ча Nordwand (нор­­д­­­ванд). Мно­­го чес­­­то се упот­­­ре­­бя­­ва ед­­­на дру­­га ду­­ма, в ко­­я­­то е сме­­не­­на са­­мо пър­­­ва­­та бук­­­ва - Mordwand (мор­­д­­­ванд). На бъл­­­гар­­с­­­ки оз­­­на­­ча­­ва “сте­­на на смърт­­­та”. Се­­вер­­­ни­­те сте­­ни в пла­­ни­­ни­­те при­­те­­жа­­ват сил­­­но из­­­лъч­­­ва­­не, неп­­­ре­­о­­до­­ли­­мо вле­­че­­ние, мрач­­­но пре­­въз­­­ход­­с­­т­­­во и тра­­ур­­­на сла­­ва. Те са ка­­пан, в кой­­то аван­­­тю­­ра­­та чес­­­то за­­вър­­ш­­­ва “със сво­­бод­­­но па­­да­­не на те­­ла­­та” от ня­­кол­­­кос­­­то­­тин мет­­­ра ви­­со­­чи­­на, ня­­кой път - ки­­ло­­ме­­тър и по­­ло­­ви­­на.

* * *

Още в съ­­ща­­та ве­­чер се за­­поз­­­на­­ва­­ме със соб­­с­­т­­­ве­­ни­­ка на хо­­те­­ла г-н Ханс Вал­­­нер, на 65 г. Се­­дим с не­­го на ма­­са­­та след ве­­че­­ря, раз­­г­­­леж­­­да­­ме стар ал­­­бум с уни­­кал­­­ни сним­­­ки и пи­­ем по ча­­ша ра­­кия от 65 гра­­ду­­са. Все­­ки път, ко­­га­­то по­­тег­­­ля­­ме с На­­дя към пла­­ни­­ни­­те, взе­­мам ши­­шен­­­це “пук­­­ни­­ца”, ко­­е­­то обик­­­но­­ве­­но си връ­­щам об­­­рат­­­но в къ­­щи праз­­­но. Вал­­­нер из­­­пи­­ва на екс 20 гра­­ма и съ­­об­­­ща­­ва: “ме­­ди­­цин”! Па­­ли ци­­гар­­­ка и се за­­ра­­вя­­ме в сним­­­ки­­те от ал­­­бу­­ма. Об­­с­­­та­­нов­­­ка­­та е уют­­­на, нас­­т­­­ро­­е­­ни­­е­­то - доб­­­ро.

За 50 го­­ди­­ни из­­­ка­­чил най-мал­­­ко 150 пъ­­ти юж­­­ни­­те сте­­ни пред хо­­те­­ла по 100 раз­­­лич­­­ни мар­­ш­­­ру­­ти, ня­­кол­­­ко от ко­­и­­то са пър­­­во из­­­кач­­­ва­­не - не­­гов па­­тент. На 18 го­­ди­­ни пре­­о­­до­­ля­­ва с още два­­ма при­­я­­те­­ли се­­вер­­­на­­та сте­­на на Ай­­гер, ко­­я­­то пред­­с­­­тав­­­ля­­ва 1650 м про­­паст, с мрач­­­на ис­­­то­­рия.

Г-н Вал­­­нер не е в ни­­ка­­къв слу­­чай от ран­­­га на Райн­­­холд Мес­­­нер, Хер­­­ман Бул, Ханс Ка­­мер­­­лан­­­дер, Хан­­с­­­пе­­тер Ай­­зен­­д­­­ле, Ули Щек, Хрис­­­то Про­­да­­нов и ос­­­та­­на­­ло­­то съз­­­вез­­­дие на ек­­с­­т­­­рем­­­ни ка­­те­­ра­­чи през пос­­­лед­­­ни­­те пет­­­де­­сет го­­ди­­ни. Въп­­­ре­­ки то­­ва е про­­чут не са­­мо в мес­­­тен ма­­щаб със сво­­и­­те пос­­­ти­­же­­ния. Най-важ­­­но­­то е, че е жив и се на­­ми­­ра пред нас!

Две­­те нем­­с­­­ки ов­­­чар­­­ки ле­­жат от две­­те стра­­ни на ал­­­пийс­­­кия ти­­гър, до­­ка­­то пий­­ва ра­­кий­­ка и пу­­ши ци­­гар­­­ка, гле­­дат с ня­­мо обо­­жа­­ние своя соб­­с­­т­­­ве­­ник и при­­я­­тел и пред­­­по­­ла­­гам, че са щас­­т­­­ли­­ви за­­ра­­ди фак­­­та, че той по­­ве­­че не ка­­те­­ри, а по цял ден се раз­­­мо­­та­­ва за­­ед­­­но с тях из хо­­те­­ла си.

* * *

Оказ­­­ва се, че тук са от­­­ся­­да­­ли мно­­го из­­­вес­­т­­­ни лич­­­нос­­­ти мно­­гок­­­рат­­­но. Ан­­­дерл Хек­­­майр и Хайн­­­рих Ха­­рер - по­­ко­­ри­­те­­ли­­те на Ай­­гер през 1938 г. Еди­­ни­­ят до­­жи­­вя­­ва до 99-го­­диш­­­на въз­­­раст, дру­­ги­­ят - до 96. Тео Вай­­гел - бивш фи­­нан­­­сов ми­­нис­­­тър на Гер­­­ма­­ния и мно­­го ак­­­ти­­вен пла­­ни­­нар до ден дне­­шен.

Лу­­ис Трен­­­кер - ве­­лик ев­­­ро­­пейс­­­ки ар­­­тист, ал­­­пи­­нист, пла­­ни­­нар, пи­­са­­тел, при­­ро­­до­­за­­щит­­­ник - го­­ля­­ма лич­­­ност. Граж­­­да­­нин на све­­та и поз­­­нат на един ми­­ли­­ард от зем­­­но­­то на­­се­­ле­­ние. Лю­­бо­­пит­­­но е, че е при­­я­­тел и ко­­ле­­га по ар­­­хи­­тек­­­ту­­ра и стро­­и­­тел­­­но ин­­­же­­нер­­с­­т­­­во от тех­­­ни­­чес­­­кия уни­­вер­­­си­­тет в Мюн­­­хен с един за­­бе­­ле­­жи­­те­­лен са­­мо­­ко­­вец, доп­­­ри­­не­­съл дос­­­та за род­­­ния край. На по-ста­­ри­­те са­­мо­­ков­­­ци е мно­­го доб­­­ре поз­­­нат инж. арх. Ми­­ха­­ил Хрис­­­тов (Мил­­­чо Хрис­­­тов), кой­­то цял жи­­вот под­­­дър­­­жа­­ше връз­­­ки с Лу­­ис Трен­­­кер и с то­­ва съз­­­да­­ва­­ше ра­­бот­­­ни мес­­­та на слу­­жи­­те­­ли­­те от ДС нав­­­ре­­ме­­то...

Мес­­­нер, Ка­­мер­­­лан­­­дер, Ханс За­­лер - най-из­­­вес­­т­­­ни от днеш­­­ни­­те ка­­те­­ра­­чи, чес­­­то са пол­­з­­­ва­­ли ус­­­лу­­ги­­те на на­­шия до­­ма­­кин и съ­­бе­­сед­­­ник за ве­­чер­­­та.

Най-мал­­­ко­­то 30 от сним­­­ки­­те са на за­­ги­­на­­ли ал­­­пи­­нис­­­ти - кой на 20, кой на 30 го­­ди­­ни... По­­ве­­че­­то - близ­­­ки при­­я­­те­­ли на г-н Ханс Вал­­­нер.

Оказ­­­ва се, че на 12 май та­­зи го­­ди­­на е има­­ло над сто чо­­ве­­ка от цял свят, ко­­и­­то да по­­че­­тат па­­мет­­­та на Ван­­­да Рут­­­ки­­е­­вич, 20 го­­ди­­ни от без­­с­­­лед­­­но­­то й из­­­чез­­­ва­­не в под­­­но­­жи­­е­­то на Кан­­г­­­чен­­д­­­зьон­­­га. Лю­­би­­мо мяс­­­то за ка­­те­­ре­­не и кон­­­цен­­т­­­ра­­ция би­­ли все­­въз­­­мож­­­ни мар­­ш­­­ру­­ти по Дах­­­щайн, с раз­­­лич­­­на сте­­пен на труд­­­ност, къ­­де­­то се за­­поз­­­на­­ли с Вал­­­нер. Чес­­­то ка­­те­­ри­­ли за­­ед­­­но и съз­­­да­­ли при­­я­­тел­­с­­т­­­во до жи­­вот. Ван­­­да за­­ги­­ва на 49 го­­ди­­ни, ка­­то ус­­­пя­­ва да по­­ко­­ри 8 от 14-те осем­­­хи­­ляд­­­ни­­ци в Хи­­ма­­ла­­и­­те. Са­­мо­­ко­­ве­­цът Бо­­жи­­дар Нен­­­ков се поз­­­на­­ва­­ше съ­­що с Ван­­­да Рут­­­ки­­е­­вич през мла­­ди­­те си го­­ди­­ни.

До се­­га ня­­ма дру­­га же­­на меж­­­ду ек­­с­­т­­­рем­­­ни­­те ка­­те­­ра­­чи, ко­­я­­то да е пов­­­то­­ри­­ла ней­­ни­­те пос­­­ти­­же­­ния...

В хо­­тел “Дах­­­щайн” са от­­­ся­­да­­ли и ак­­­ту­­ал­­­ни­­те ка­­те­­ра­­чи в мо­­мен­­­та - бра­­тя­­та То­­мас и Алек­­­сан­­­дър Ху­­бер, гер­­­ман­­­ци от окол­­­нос­­­ти­­те на Бех­­­тер­­с­­­га­­ден. Те из­­­кач­­­ват са­­ми за час и не­­що един ки­­ло­­ме­­тър глад­­­ка сте­­на - “Ел Ка­­пи­­та­­но” - в Йо­­се­­ми­­ти­­те, САЩ. Те­­хен па­­тент е лу­­дост­­­та - по-бър­­­зо, по-ви­­со­­ко и по-без­­­раз­­­съд­­­но... Ня­­кол­­­ко ал­­­пи­­нис­­­ти за­­ги­­ват през пос­­­лед­­­ни­­те три го­­ди­­ни, мъ­­чей­­ки се да счу­­пят ре­­кор­­­да на бра­­тя­­та Ху­­бер. За све­­де­­ние на  нес­­­пе­­ци­­а­­лис­­­ти­­те - нор­­­мал­­­но­­то вре­­ме за пре­­о­­до­­ля­­ва­­не на та­­зи сте­­на от до­­бър ал­­­пи­­нист е две де­­но­­но­­щия... Но те не са най-сен­­­за­­ци­­он­­­ни­­те ка­­те­­ра­­чи.

Швей­­ца­­ре­­цът Ули Щек  из­­­ка­­чи 1200-мет­­­ро­­ва­­та се­­вер­­­на сте­­на на Ма­­тер­­­хорн са­­мо с пи­­кел и кот­­­ки, без оси­­гу­­ри­­тел­­­но въ­­же, за един час и 40 ми­­ну­­ти. Се­­вер­­­на­­та сте­­на на Ай­­гер из­­­ка­­чи за 2 ча­­са и 47 ми­­ну­­ти. Не слу­­чай­­но са го на­­рек­­­ли „Юсе­­ин Болт меж­­­ду ка­­те­­ра­­чи­­те”. Три го­­ди­­ни по-къс­­­но Дани Арнолд, съ­­що швей­­ца­­рец, счу­­пи то­­зи не­­ве­­ро­­я­­тен ре­­корд на Ули Щек с 19 ми­­ну­­ти! „То­­ва не мо­­же да бъ­­де”, би ка­­зал Са­­шо Го­­ров. Та­­зи ма­­ния е за­­ра­­зи­­тел­­­на и пов­­­ли­­ча след се­­бе си все по­­ве­­че и по­­ве­­че мла­­ди хо­­ра... Всич­­­ки ек­­с­­т­­­рем­­­ни спор­­­то­­ве са опас­­­ни – как­­­то ек­­с­­т­­­рем­­­ният ал­­­пи­­ни­­зъм, та­­ка и ек­­с­­т­­­рем­­­ният кул­­­ту­­ри­­зъм.

От ду­­ма на ду­­ма на­­ми­­ра­­ме с г-н Вал­­­нер ня­­кол­­­ко об­­­щи поз­­­на­­ти: Ханс За­­лер, Вол­­ф­­­ганг Брьог, Ери­­ка Хайм­­­рат, ко­­и­­то поз­­­на­­вам от Мюн­­­хен, къ­­де­­то на­­ши­­те пъ­­ти­­ща се пре­­ся­­ко­­ха. В мо­­мен­­­та За­­лер жи­­вее в Чи­­ли на бре­­га на ед­­­но езе­­ро в под­­­но­­жи­­е­­то на не­­за­­тих­­­нал вул­­­кан.

Съ­­об­­­ща­­вам, че в пе­­тък прис­­­ти­­гат за три дни в хо­­тел “Дах­­­щайн” два­­ма близ­­­ки и вер­­­ни при­­я­­те­­ли от Ви­­е­­на - Кра­­си и Ста­­нис­­­ла­­ва (Ста­­си). Пред­­­ва­­ри­­тел­­­но сме се уго­­во­­ри­­ли да се срещ­­­нем на та­­зи да­­та, за да по­­че­­тем за­­ед­­­но па­­мет­­­та на си­­на на Кра­­си, кой­­то за­­ги­­ва пре­­ди 21 го­­ди­­ни вър­­­ху се­­вер­­­на­­та сте­­на на Ма­­тер­­­хорн. Ако не бе­­ше се слу­­чи­­ло то­­ва ужас­­­но не­­щас­­­тие, то­­зи лъ­­че­­за­­рен мла­­деж ще­­ше да на­­вър­­­ши 42 го­­ди­­ни на 13 но­­ем­­в­­­ри т. г. Кос­­­ти­­те му ле­­жат в гро­­би­­ще­­то на ал­­­пи­­нис­­­ти­­те в Цер­­­мат, кан­­­тон Ва­­лис, на 3 км под Ма­­тер­­­хорн, а ду­­хът му се рее вол­­­но по лед­­­ни­­ци, глетче­­ри, про­­пас­­­ти и вър­­­хо­­ве в Ал­­­пи­­те. Са­­мо там на­­ми­­ра по­­кой!

image

Ханс Вал­­­нер чу­­ва за пръв път от мен за ста­­на­­ло­­то не­­щас­­­тие със си­­на на на­­шия бли­­зък при­­я­­тел Кра­­си и с ня­­кол­­­ко ду­­ми из­­­каз­­­ва спон­­­тан­­­но съ­­чув­­с­­т­­­вие. И той е из­­­кач­­­вал та­­зи сте­­на, на нея за­­ги­­ват 12 чо­­ве­­ка го­­диш­­­но, спо­­ред ста­­тис­­­ти­­ка­­та.

image
Вр. Матерхорн, 4478 м

* * *

До 8 юли пра­­вим се­­дем ек­­с­­­кур­­­зии в по­­я­­са меж­­­ду 1000 и 3000 м. Ряд­­­ко сре­­ща­­ме дру­­ги ту­­рис­­­ти по пред­­­ва­­ри­­тел­­­но на­­бе­­ля­­за­­ни­­те мар­­ш­­­ру­­ти. Ня­­кой път ни се случ­­­ва да пре­­о­­до­­ле­­ем 1500 м на­­го­­ре, след то­­ва, мно­­го яс­­­но, на­­до­­лу. Сред пър­­­во­­бит­­­на при­­ро­­да сре­­ща­­ме ди­­ви ко­­зи с мал­­­ки­­те си. Коз­­­ле­­та­­та ин­­с­­­тин­­к­­­тив­­­но се кри­­ят на си­­гур­­­но мяс­­­то под ко­­ре­­ма на май­­ки­­те си, пре­­ди во­­да­­чът да свир­­­не през ноз­­д­­­ри и ста­­до­­то да по­­тег­­­ли в па­­ни­­чес­­­ки бяг. Из­­­кач­­­ва­­ме ле­­де­­на­­та пър­­­зал­­­ка на То­­ро (вра­­та­­та), с нак­­­лон 70 гра­­ду­­са и поч­­­ти 500 м де­­ни­­ве­­ла­­ция. Има ста­­ри стъп­­­ки от пре­­ди сед­­­ми­­ца, ко­­и­­то по­­ма­­гат дос­­­та, но из­­­кач­­­ва­­не­­то е зат­­­руд­­­не­­но от 15 см пре­­сен сняг. Все­­ки дъжд при хо­­те­­ла ни на 500-600 м над не­­го е ве­­че сняг!

Не рис­­­ку­­ва­­ме ни­­що спо­­ред пред­­с­­­та­­ви­­те ни, но то­­ва е чо­­веш­­­ка илю­­зия. Пъл­­­на си­­гур­­­ност сред ви­­со­­ки­­те пла­­ни­­ни ня­­ма и е не­­въз­­­мож­­­но да има. Неп­­­ре­­мен­­­но на все­­ки­­го е нуж­­­на из­­­вес­­т­­­на до­­за къс­­­мет. В пла­­ни­­на­­та опас­­­ност мо­­же да връх­­­ле­­ти от­­в­­­ся­­къ­­де. Ла­­ви­­ни, ка­­ме­­но­­па­­ди и ледопа­­ди, под­­х­­­лъз­­­ва­­не, из­­­то­­ще­­ние, ка­­мък, бут­­­нат слу­­чай­­но от друг ту­­рист...

Има­­ме къс­­­мет с вре­­ме­­то. Ня­­кой път виж­­­да­­ме да ва­­ли на 15 км, от­­­дяс­­­но, от­­п­­­ред, зад гър­­­ба ни, но нас ни по­­ръс­­­ват най-мно­­го кап­­­ки или по­­лаз­­­ват гъс­­­ти мъг­­­ли. То­­ва ля­­то е не­­нор­­­мал­­­но, та­­ко­­ва, как­­­ви­­то бя­­ха и зи­­ма­­та, и про­­лет­­­та на 2013-а...

На 4 юли прис­­­ти­­гат с мо­­то­­ри ед­­­на ду­­зи­­на мла­­де­­жи. Да­­ват им стаи бли­­зо до нас и за­­поч­­­ва ед­­­но ви­­ка­­не, блъс­­­ка­­не, мес­­­те­­не на гар­­­де­­ро­­би, скри­­но­­ве и лег­­­ла до по­­лу­­нощ. То­­зи шум ни из­­т­­­ръг­­­ва бру­­тал­­­но от ла­­пи­­те на съ­­ня и дос­­­та след по­­лу­­нощ не сме в със­­­то­­я­­ние да зас­­­пим.

Про­­вик­­­вам се в ко­­ри­­до­­ра на нем­­с­­­ки да на­­ма­­лят де­­ци­­бе­­ли­­те, го­­тов да се хва­­нем с ня­­кой за гу­­ши­­те, без да съм си­­гу­­рен в ов­­­ла­­дя­­ва­­не­­то на нер­­­ви и на съ­­щес­­т­­­ву­­ва­­ща­­та си­­ту­­а­­ция. Виж­­­дам дос­­­та под­­­пий­­на­­ли мла­­ди мъ­­же, ко­­и­­то при­­каз­­­ват гръ­­мов­­­но на пол­­с­­­ки и то­­ва про­­ме­­ня ос­­­нов­­­но мо­­и­­те на­­ме­­ре­­ния да въ­­веж­­­дам ти­­ши­­на и ред. Най-мно­­го да ме свет­­­не ня­­кой с по-раз­­х­­­ло­­па­­ни нер­­­ви от мо­­и­­те с праз­­­но ши­­ше от „зуб­­­ров­­­ка” по тик­­­ва­­та. Риск има ви­­на­­ги в пла­­ни­­на­­та и тряб­­­ва да го прес­­­мет­­­нем! Са­­мо след 5 ми­­ну­­ти още по-гръм­­­ко джа­­ко­­ле­­не се по­­на­­ся от­­­но­­во и ре­­ша­­ва­­ме с На­­дя да из­­­тър­­­пим. То­­ва е един­­с­­т­­­вен из­­­ход при то­­зи слу­­чай. Пи­­я­­ни гер­­­ма­­нец или ав­­с­­т­­­ри­­ец не са аг­­­ре­­сив­­­ни, но пи­­ян по­­ляк, рус­­­нак или бъл­­­га­­рин изоб­­­що не са за под­­­це­­ня­­ва­­не...

* * *

От 12 го­­ди­­ни на­­сам, за­­ед­­­но с На­­дя, чес­­­то сме пре­­ко­­ся­­ва­­ли под­­­но­­жи­­я­­та на “сте­­ни на смърт­­­та”. Дру­­ги сме наб­­­лю­­да­­ва­­ли от раз­­с­­­то­­я­­ние - от бли­­зо и от да­­леч.

Marmolata, Materhorn, Eiger, Langkofel, Drei Zinnen, Pic Boe, Konigspitze, Grandes Yorasses, Mont Blanc, в Швей­­ца­­рия - над 20 вър­­­ха, над 4000 м ви­­со­­ки.

И за­­виж­­­да­­ме бла­­го­­род­­­но на пти­­ци­­те и на ал­­­пи­­нис­­­ти­­те, ко­­и­­то са ус­­­пе­­ли да ги по­­ко­­рят. Ис­­к­­­ре­­но въз­­­хи­­ще­­ние и дъл­­­бок пок­­­лон пред ек­­с­­т­­­рем­­­ни­­те ал­­­пи­­нис­­­ти, ек­­с­­т­­­рем­­­ни­­те ски­­о­­ри и ек­­с­­т­­­рем­­­ни­­те пла­­нин­­с­­­ки спа­­си­­те­­ли /про­­дукт на пър­­­ви­­те две ка­­те­­го­­рии/ и не­­ка мла­­ди­­те, ко­­га­­то тръг­­­ват по тех­­­ни­­те стъп­­­ки, ни­­ко­­га не заб­­­ра­­вят:

Един чо­­веш­­­ки жи­­вот стру­­ва ми­­ли­­он пъ­­ти по­­ве­­че от сла­­ва­­та да по­­ко­­риш всич­­­ки сте­­ни на смърт­­­та, вър­­­хо­­ве, про­­пас­­­ти, пла­­ни­­ни на све­­та, взе­­ти за­­ед­­­но!

„Сме­­лост­­­та е на­­ча­­ло­­то на по­­бе­­да­­та”, е ка­­зал древ­­­ног­­­ръц­­­ки­­ят фи­­ло­­соф Плу­­тарх. То­­ва е са­­ма­­та ис­­­ти­­на, ве­­ли­­ки Учи­­те­­лю, как­­­то е ис­­­ти­­на, че сме­­лост­­­та мо­­же да сре­­же без­­­жа­­лос­­т­­­но ниш­­­ка­­та на жи­­во­­та без вре­­ме...

 Александър Кондоферски

 image

Книгата може да  заявите на адреса на издателството:

Вестник "Приятел" - Самоков - 0722/66-730

www.vestnikpriatel.com

Надка Вардарова - 0899 789 002, 0885 115 307, 0878 270 223
Тодор Попов - 0896 400 164
Делян Василев - 0887 39 55 39


 









Гласувай:
16



1. donchevav - "Един чо­­веш­­­ки жи­­вот ...
03.05.2015 09:52
"Един чо­­веш­­­ки жи­­вот стру­­ва ми­­ли­­он пъ­­ти по­­ве­­че от сла­­ва­­та да по­­ко­­риш всич­­­ки сте­­ни на смърт­­­та, вър­­­хо­­ве, про­­пас­­­ти, пла­­ни­­ни на све­­та, взе­­ти за­­ед­­­но!"

И така е, и не е така...Не разбирам нищо от планинско катерене, алпинизмът е сред спортовете, които винаги са ме карали да вдигам рамене в недоумение. Много хубаво го е казал по-горе авторът от какво трябва да се откаже човек и какво да приеме, за да бъде добър катерач. И все пак по човешки разбирам тръпката, която те кара да предизвикваш сам себе си - отново и отново, сред ледената пустиня, при убийствени минусови температури, падащи камъни и опасни лавини, пред онази страшна Стена на смъртта, отвъд която е "свободното падане на телата". Лудост, красива лудост - да погледнеш света от неговия покрив!
Благодаря за интересния материал, мила Ати! Поздрави!
цитирай
2. stela50 - Да... най-ценен е човешкият живот,
03.05.2015 14:27
но нищо не може да спре мечтата за полет,
стремежът към високите върхове...
Интересен откъс от навярно хубава книга.
Благодаря за чудесното представяне, Ати...
Хубав ден !
цитирай
3. megg - Струва ми се,
03.05.2015 18:41
че всеки човек носи дълбоко в душата си копнежа за поглед отвисоко - там, където са просторът и свободата да бъдеш без условности. Заслужават възхита смелостта, волята да сбъднеш мечта, да прекрачиш страхове. Да поемеш към невъзможното, нищо, че знаеш цената...
Поздрав, мила Ати, много хубаво представяне, благодаря ти! :)
цитирай
4. tota - "Един чо­­веш­­­ки жи­­вот ...
04.05.2015 09:16
donchevav написа:
"Един чо­­веш­­­ки жи­­вот стру­­ва ми­­ли­­он пъ­­ти по­­ве­­че от сла­­ва­­та да по­­ко­­риш всич­­­ки сте­­ни на смърт­­­та, вър­­­хо­­ве, про­­пас­­­ти, пла­­ни­­ни на све­­та, взе­­ти за­­ед­­­но!"

И така е, и не е така...Не разбирам нищо от планинско катерене, алпинизмът е сред спортовете, които винаги са ме карали да вдигам рамене в недоумение. Много хубаво го е казал по-горе авторът от какво трябва да се откаже човек и какво да приеме, за да бъде добър катерач. И все пак по човешки разбирам тръпката, която те кара да предизвикваш сам себе си - отново и отново, сред ледената пустиня, при убийствени минусови температури, падащи камъни и опасни лавини, пред онази страшна Стена на смъртта, отвъд която е "свободното падане на телата". Лудост, красива лудост - да погледнеш света от неговия покрив!
Благодаря за интересния материал, мила Ати! Поздрави!

Вени, "Лудост, красива лудост - да погледнеш света от неговия покрив!", но не и с цената на живота. Всичко трябва да е съобразено с обстоятелства и изисквания за да се оставиш на тази лудост да те владее и да покориш и да се върнеш сред тези, които те обичат. Непременно го прочети на твоите ученици, да знаят, че с Природата шега не бива и всяко действие трябва да е премерено, съобразено с опасностите.
Хубав ден!
цитирай
5. tota - но нищо не може да спре мечтата за ...
04.05.2015 09:35
stela50 написа:
но нищо не може да спре мечтата за полет,
стремежът към високите върхове...
Интересен откъс от навярно хубава книга.
Благодаря за чудесното представяне, Ати...
Хубав ден !


Да, Танечка, съгласна и несъгласна съм, че "нищо не може да спре мечтата за полет", но кому е нужна тази висока цена? Мечтата за полет трябва да минава и през разума, защото животът се дава един път и той трябва да се изживее от всеки. Не бива мачтата за полет да граничи с безразсъдство и да се предприемат действия така от раз, само след едно обаждане. Без да си проиграл всичко, без да си подготвен достатъчно физически и предвидил всичко. Без това, другото е безразсъдство.
Хубав ден!

цитирай
6. tota - Възхищавам се на всеки, който има ...
04.05.2015 09:42
анонимен написа:
Възхищавам се на всеки, който има цели, преодолява "невъзможни" трудности и ги следва докрай! Смелостта, човешката воля и стремежът за покоряване на върхове ме карат да настръхвам и да се просълзявам. Поздрави!


Разбира се, че целеустремеността, смелостта и волята да преследваш и постигаш будят възхищение, преклонение и умиление. И достойно за уважение, но никога с цената на човешкия живот! Макар, че те лудите, те и само те обръщат света, но не и в този, конкретен случай.
Хубав ден, Диди! / Анонимен съм аз, Диди - distrelets /
цитирай
7. tota - че всеки човек носи дълбоко в душата ...
04.05.2015 09:49
megg написа:
че всеки човек носи дълбоко в душата си копнежа за поглед отвисоко - там, където са просторът и свободата да бъдеш без условности. Заслужават възхита смелостта, волята да сбъднеш мечта, да прекрачиш страхове. Да поемеш към невъзможното, нищо, че знаеш цената...
Поздрав, мила Ати, много хубаво представяне, благодаря ти! :)


Мила, Мег, на младостта всички са покорни, тя не знае граници. Затова сме ние до тях с натрупания опит в годините, да се опитваме да направляваме кипящата в тях енергия в преследване на мечти с висока цена. Затова е връзката и приемствеността между поколенията.
Хубав ден!
цитирай
8. sande - Да си спомним за Христо Проданов !
06.05.2015 10:48
На 20 април 1984 г. в 18,15 часа българинът Христо Проданов става 155-ият алпинист, стъпил на върха на Земята. Проданов се изкачва на връх Еверест – сам и без кислороден апарат, по Западния гребен, по “Жестокия път”. На върха остава 33 минути.

Оставя камерата си на върха (впоследствие намерена от Николай Петков на 9 май). Слиза по тъмно, по собствените си стъпки – нещо, което нито един алпинист в света не го е правил. Температурите спадат. Извилата се буря принуждава Христо Проданов да бивакува на открито, на височина около 8 700 метра. В “Зоната на смъртта”, без кислород, е на 20 април, 21 април, до последния си дъх на 22 април 1984 година. Първият български алпинист, изкачил се на Еверест – сам и без кислород, остава завинаги на тази височина.

По едни от неговите последни думи, предадени по радиостанцията, се предполага, че тялото му се намира над Голямата сива кула, на около 8700 метра надморска височина.

Проданов е обявен за “Алпинист на България на ХХ век”. През 1984 година посмъртно става “Герой на България” и носител на най-високото отличие по това време - орден “Георги Димитров".

На 8 май върхът е изкачен от Иван Вълчев и Методи Савов, а на 9 май – от Кирил Досков и Николай Петков, които слизат по Класическия маршрут по непалските склонове и правят пълен траверс на масива. След словенците и българите, никой алпинист не е минал по Западния гребен.

Ненадминат остава и рекордът на Людмил Янков, който прави невиждан преход с невероятна скорост от 7170 м до кота 8500 м, преодолявайки 1330 метра денивелация на "един дъх", за да окаже помощ на Христо Проданов. В многогодишната история за покоряване на Еверест няма подобен пример на човешка саможертва и героизъм. По ирония на съдбата Янков оцелява в суровите условия на Еверест, но загива на 17 април 1988 год. под връх Камилата в Рила.
цитирай
9. tota - Влади Ветеран
06.07.2015 23:33
eliuss"

Здравейте, някой може ли да ми разкаже, какво точно се е случило и как е загинал Красимир Ненов на 05.07.92 г на Матерхорн.
Влади Ветеран
Доколкото зная е паднал на слизане по Хьорнлиграт (класическия маршрут) след успешно изкачване на северната стена. Но това е всичко, което зная.

Почивай в мир, момче!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12228080
Постинги: 1347
Коментари: 16857
Гласове: 70796
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930