Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.01.2016 07:08 - Мисли за образованието и учителите
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 9910 Коментари: 20 Гласове:
28

Последна промяна: 25.01.2016 07:16

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Мисли за образованието и учителите

От известно време чета публикации, свързани с реформата в образованието.За промени в учебните планове, учебното съдържание. Премахване на учебни дисциплини, намаляване на часовете на други, премахване на произведения. Чета и публикации за посегателство над учители, побой, липса на дисциплина в училище.

.Тези епизодични промени или промени  на парче ми изглеждат като кръпки на дреха. Нима експертите в Министерството на образованието, нямат стратегия как да усъвършенстват образователното  ни дело? Или и тук се допусна да влезе търговецът? И не само, няколко синдикални организации, които успешно противопоставиха, работещите в учителските колективи. Тихомълком се извърши чистка на кадрите, подмениха се ръководителите, къде компетентни, къде не. Но в повечето случаи със случайни попадения. И тук се скъса връзката между поколенията. Кой тогава ще предаде натрупания опит на младите учители и преподаватели? Защо се допусна разрухата да проникне и в един от стълбовете на държавата – образованието.

Преди време мои приятелки ми подариха „Талмуд за всеки Из учението на иудейските мъдреци” на Ебрахам Коен. Бих искала да споделя  кратък текст от книгата от раздела образование.

„Учителската професия се радва на особена почит и уважения. Според еврейския закон, в някои отношения учителят се ползва с предимство пред родителя, „понеже родителят дава само живот на детето в този свят, а учителят го води към живота на Идния свят”. Разказва се историята на трима равини, изпратени да проверят състоянието на образователната система в Палестина.. „Стигнали едно място без учители и казали на жителите: Доведете ми защитниците на града.” Довели им въоръжени войници.Равините възкликнали: Това не са защитниците на града, а неговите разрушители..” „Кои тогава са защитниците?”, запитали ги. „Учителите”,отвърнали те.”След като учителите са пазители на крепостта на иудизма, дава се следната препоръка: „Страхът от учителя да е като страхът  от Небето.”

А от учителя се изисква най –висок морал и вещина ....Търпението е присъща черта за учителя , понеже „нетърпението е лош учител.”

Един авторитет подчертава предпочитанието си към възрастните наставници.С какво да сравним онзи, който се учи от начинаещи? С този, който яде кисело грозде и пие младо вино. С кого да сравним онзи, който от мъдреци се учи? С този, който яде зряло грозде и пие старо вино.” Но негов колега го апострофира: „Не гледай бутилката, а какво има в нея. В нова кана старо вино можеше да налееш, а старата кана може и празна да намериш.” В раздела още се разглеждат методите на обучение, размера на класа, достъпът до образование и т. н.

Защо споделих този откъс ще ме попитате? За да покажа, как други народи се отнасят към учителя, как виждат неговата роля при формирането на личността и как пазят традициите си. А, ние? Ние, накъде вървим?  Ще се намерят ли здрави сили да устоят на ветровете, които духат?  Да спрат ерозията.

 Ати Милуш - tota

https://www.youtube.com/watch?v=i5oJxea-BAo

 






Гласувай:
28



Следващ постинг
Предишен постинг

1. schumpov - В моето село на 11. 09. 1944г. са у...
25.01.2016 09:05
В моето село на 11.09.1944г. са убити ЧЕТИРИМА учители, жената на единият, също учителка, е изнасилена пред петгодишния й син. За кмет на селото била назначена полуграмотна жена, която се подписваше с два букви- Г . Я, като понякога и с Г.R
Позволих си да разкажа тази история за да си представите как е продължила историята до днес и защо сме в това положение.
Иначе за написаното от Вас много благодаря.
цитирай
2. tota - В моето село на 11. 09. 1944г. са у...
25.01.2016 09:25
schumpov написа:
В моето село на 11.09.1944г. са убити ЧЕТИРИМА учители, жената на единият, също учителка, е изнасилена пред петгодишния й син. За кмет на селото била назначена полуграмотна жена, която се подписваше с два букви- Г . Я, като понякога и с Г.R
Позволих си да разкажа тази история за да си представите как е продължила историята до днес и защо сме в това положение.
Иначе за написаното от Вас много благодаря.

Осмелявам се да напиша, че познавам историята на образователното дело у нас в исторически план. За съжаление, превратностите на времето винаги са изтласквали във властта случайни хора. Проблемът е преди всичко допускане на външно влияние и в политиката на образователното дело - и тогава и сега. А за да оцелеем не ни е потребна подмяна, а опиране на традициите ни в тази област и отношение и критерии към учителите.
цитирай
3. schumpov - Уважаема госпожо, ветровете които ...
25.01.2016 09:51
Уважаема госпожо, ветровете които духат са задухали от 44та и все в една посока. Ако Вие, която познавате развитието на образованието в исторически план, нямате ясна оценка и позиция по случилото се и не я изразявате категорично, написаното остава само като литературно упражнение.
цитирай
4. tota - Уважаема госпожо, ветровете които ...
25.01.2016 09:58
schumpov написа:
Уважаема госпожо, ветровете които духат са задухали от 44та и все в една посока. Ако Вие, която познавате развитието на образованието в исторически план, нямате ясна оценка и позиция по случилото се и не я изразявате категорично, написаното остава само като литературно упражнение.


Исках да покажа само как успяващите народи подхождат, иначе, ние все сме натам накъдето ветровете духат, за съжаление. Те все от различни посоки духат. Спомних си една мисъл на Любен Каравелов, публикувана на 28.1873, в бр. 32 на в-к Независимост, под заглавието "Ние сме родени да кърпиме чуждите дрехи". Каравелов разказва как "българете обичат да плачат по чуждите гробища, когато техните собствени родители лежат в земята непрелеяни, неоплакани и непоменени ... Кой помага на чуждите правителства да деморализират народът ни и да го направи неспособен за нищо? - Българете... Ако захване да се гради гръцка черкова, то ние сме първи; а ако захване да са гради българско училище, то сме последни ... чорбаджията-хаджия купува из Ерусалим своите достойнства твърде скъпо, а продава народът си твърде евтино ... В чуждите учебни заведения са свършиле науките си мнозина българе, но тие са останале в чужбината да кърпят чуждите дрехи и да плачат на чуждите гробища; а българете постоянно се оплакват, че нямат учители, че нямат способни списатели и че нямат учени хора... И така, ние сме родени на тоя свят или да кърпиме чуждите дрехи, или да плачеме на чуждите гробища."
цитирай
5. katan - Много лесно се управляват малограмотни хора.
25.01.2016 10:09
Поздрави за постинга, Ати!
Много актуален.
Политиката завладя целия ни живот!
Политиците станаха прекалено арогантни и цинични.
Така е, защото не са достатъчно образовани.
Образованите говорят много и красиво, но ...празно.
Чудя се на Ваня Кастрева. Не може да ме убеди в нищо.
Това правят политиката и властта с някои иначе умни хора.
цитирай
6. natali60 - От Конфуций насам
25.01.2016 10:11
китайците възприемат учителя като бог. Респектът пред него е голям. За разлика от други азиатски народи, например филипинците. Затова Китай се превърна във водеща сила в световен мащаб.
Въпросът за образованието и за учителя е най-важен, защото от него, учителя, тръгват всички останали професии.
Поздравления за поста!
цитирай
7. stela50 - Здравей, Ати... на теб ти е известно моето отношение
25.01.2016 10:22
по този проблем, който не е от днес... за съжаление нямам основание
да вярвам, поне засега, във възможността за промяна в положителен аспект,
колкото и нововъведения да се направят, все ще продължава да се върти
в един омагьосан кръг и образованието, и отношението към учителската
професия. Няколко години бях свидетел как млади хора, с желание
да преподават любим предмет, независимо от негативите, с всички степени
на образование и като бонус поне с два чужди езика, остават извън системата,
дори не намират място и сред избраните за интервю... да, малкото останали
момчета и момичета тук да търсят своето място и развитие,
сякаш са нежелани в тази професия, независимо от фактите, които изнасят
медиите - не може да се върви напред само със старите кадри, моите уважения,
но няма ли млади попълнения в една професия, тя е обречена на провал...
А те, нашите деца поемат по друг път, и с право...
Това е едната страна на проблема, но е много важна, другата е свързана
с всичко това, което споделяш. Важно е коя творба на каква възраст трябва
да бъде представена на ученика, още по-важно е как ще я предадеш,
как ще го накараш да мисли и разсъждава... да те уважава... и още...
"В Япония единствените поданици, които не са длъжни да се покланят
на императора, са учителите. Причината е, че японците смятат,
че без учителите не може да има императори..."
Много може да се пише по тази тема, ще има и различни мнения,
но докато се правят само отделни опити да се зашие скъсаното,
образованието... учителите и всички в тази сфера не направят
сериозни стъпки по нов път, опирайки се на традициите,
на заветите на Будителите, нищо няма да се постигне...
Пиша с болка и дълбоко уважения към професията - учител, която
за съжаление е изгубила много от същността и духовната си сила,
в момента се замислих колко учители знаят "Клетва на педагога"
и колко от тях я изпълняват... истински.
цитирай
8. tota - Поздрави за постинга, Ати! Много ...
25.01.2016 10:38
katan написа:
Поздрави за постинга, Ати!
Много актуален.
Политиката завладя целия ни живот!
Политиците станаха прекалено арогантни и цинични.
Така е, защото не са достатъчно образовани.
Образованите говорят много и красиво, но ...празно.
Чудя се на Ваня Кастрева. Не може да ме убеди в нищо.
Това правят политиката и властта с някои иначе умни хора.

Кате, мисля, че нещата отиват не към промяна, а към подмяна. Вероятно затова се работи "на парче", не цялостно за всички степени на образованието , за да не се улови това, което се подменя.
цитирай
9. tota - китайците възприемат учителя като ...
25.01.2016 10:42
natali60 написа:
китайците възприемат учителя като бог. Респектът пред него е голям. За разлика от други азиатски народи, например филипинците. Затова Китай се превърна във водеща сила в световен мащаб.
Въпросът за образованието и за учителя е най-важен, защото от него, учителя, тръгват всички останали професии.
Поздравления за поста!

Благодаря, Наталия, за споделеното! Всичко е казано: Учителят е Бог! Респектът към него е голям, защото от него тръгват всички професии. Несъмнено в това се корени успехът на Китай.
цитирай
10. dedenze - Браво за постинга !
25.01.2016 11:32
Образованието е огледало на политиката в една държава! Грешния неалиберален път стои в основата на всичко ! Ученето и труда за учениците особено до 16 г. са НАСИЛСТВЕНИ, ПРИНУДИТЕЛНИ, но крайно необходими процеси ! Всяка либерализация до края на средното образование, води до слободия и имитация ! Не може да кацаш на Марс и да имаш край себе си аборигени, неправилно е да премахваш и задължителността на средното образование ! Не може да плащаш учителския труд на глава, без критерии за качество ! Да принуждаваш учителя да работи на още 2-3 работни места за да оцелее, вместо да подготвя преподавания материал, съобразено с новостите и информационните технологии ! Неолибералната абдикация на държавата в сферата на образованието и науката е престъпление към бъдещето на хората !
цитирай
11. sande - Образованието - това за мен е традицията , която не търпи остри завои, пропаганди и идеологии ...
25.01.2016 12:12
А точно това след случи след 9.09 1944 г.

Образование, подчинено на комунистическата идеология.

Тръгнеш ли по нов,непознат и съмнителен път, стигаш до Никъде.

Поздрави, Ати!
цитирай
12. tota - по този проблем, който не е от днес. . ...
25.01.2016 12:48
stela50 написа:
по този проблем, който не е от днес... за съжаление нямам основание
да вярвам, поне засега, във възможността за промяна в положителен аспект,
колкото и нововъведения да се направят, все ще продължава да се върти
в един омагьосан кръг и образованието, и отношението към учителската
професия. Няколко години бях свидетел как млади хора, с желание
да преподават любим предмет, независимо от негативите, с всички степени
на образование и като бонус поне с два чужди езика, остават извън системата,
дори не намират място и сред избраните за интервю... да, малкото останали
момчета и момичета тук да търсят своето място и развитие,
сякаш са нежелани в тази професия, независимо от фактите, които изнасят
медиите - не може да се върви напред само със старите кадри, моите уважения,
но няма ли млади попълнения в една професия, тя е обречена на провал...
А те, нашите деца поемат по друг път, и с право...
.......
Пиша с болка и дълбоко уважения към професията - учител, която
за съжаление е изгубила много от същността и духовната си сила,
в момента се замислих колко учители знаят "Клетва на педагога"
и колко от тях я изпълняват... истински.

Танечка, зная твоето отношение към проблемите в образованието, затова напълно споделям коментара ти. И аз като теб смятам, че докато образованието „продължава да се върти в един омагьосан кръг едва ли можем да очакваме промяна.
По повдигнатите от теб въпроси за отношението към младите учители, които остават извън системата и се насочват в други области. Мисля, че ще дойде ден, когато въпреки много дипломирали се учители в училищата няма да достигат кадри. Защото без призвание и без опит трудно се става учител. При това с несъответстващо стимулиране на труда им.
Редно е от училището, както излязоха, макар и формално партиите, така трябва да излязат и синдикатите. Учителят трябва да бъде държавен служител. Да се завишат критериите към него, но да се заплаща и трудът му адекватно.
Директорите на училищата да не са обвързани с политически сили и да не са несменяеми. Да се въведе освен конкурсното начало и мандатност.
Да се промени начинът на формиране на бюджета на училищата, освен бройките на учениците, да има и други критерии - качествени.
На следващо място идва затягането на реда и дисциплината на учениците.. И чак тогава да се предприемат стъпки за други промени в учебни планове, програми, учебно съдържание и то цялостно наведнъж за всички степени на образованието след широко обсъждане и съблюдаване на традициите, и потребностите на обществото.
цитирай
13. tota - Образованието е огледало на пол...
25.01.2016 14:01
dedenze написа:
Образованието е огледало на политиката в една държава! Грешния неалиберален път стои в основата на всичко ! Ученето и труда за учениците особено до 16 г. са НАСИЛСТВЕНИ, ПРИНУДИТЕЛНИ, но крайно необходими процеси ! Всяка либерализация до края на средното образование, води до слободия и имитация ! Не може да кацаш на Марс и да имаш край себе си аборигени, неправилно е да премахваш и задължителността на средното образование ! Не може да плащаш учителския труд на глава, без критерии за качество ! Да принуждаваш учителя да работи на още 2-3 работни места за да оцелее, вместо да подготвя преподавания материал, съобразено с новостите и информационните технологии ! Неолибералната абдикация на държавата в сферата на образованието и науката е престъпление към бъдещето на хората !

Благодаря Ви! Както винаги верен поглед на нашата действителност. И точно премерено, какво трябва да се запази и усъвършенства: "Ученето и труда за учениците особено до 16 г. са НАСИЛСТВЕНИ, ПРИНУДИТЕЛНИ, но крайно необходими процеси! ...и Не може да плащаш учителския труд на глава, без критерии за качество !"
цитирай
14. tota - А точно това след случи след 9. 09 ...
25.01.2016 14:16
tota написа:
sande написа:
А точно това след случи след 9.09 1944 г.

Образование, подчинено на комунистическата идеология.

Тръгнеш ли по нов,непознат и съмнителен път, стигаш до Никъде.

Поздрави, Ати!


Да, Санде, това е неоспорим факт, но въпреки подчинението на идеологията образованието беше на ниво, беше обвързано с потребностите на обществото. Но тогава имаше диктатура на пролетариата или власт от името на работниците, а сега, сега, нали е демокрация? Нали народът тръгна към промени подведен от т. н. демокрация? И какво излезе. Отново налагане на чужда воля, отново външни фактори доминират в подготвяната реформа в образованието ни. Как ще правиш реформа, когато е "болна" системата? Не е ли необходимо първо да я оздравиш и след това да пристъпваш към реформи. Уморени са учителите, и не само те от реформи, от нови учебници, от различни учебници, от липса на ред, от страх да не загубят мястото си и т. н. Училището е храм! Търговецът влезе в храма! Има ли място там търговецът?

цитирай
15. tota - http://www.mon.bg/?go=page&pageId=381&subpageId=63
26.01.2016 01:22
http://www.mon/?go=page&pageId=381&subpageId=63

Бележки, становища и предложения по проектите на учебни програми по общообразователните учебни предмети за IІ и за VI клас могат да бъдат изпращани към дирекция „Образователни програми и образователно съдържание” на e-mail: a.tringov@mon до 22 февруари 2016 г. (включително). ;

Бележки, становища и предложения по проектите на учебни програми по общообразователните учебни предмети за VIII клас могат да бъдат изпращани към дирекция „Образователни програми и образователно съдържание” на e-mail: a.tringov@mon до 22 февруари 2016 г. (включително).
Министерство на образованието и науката
mon|От Министерство на образованието и науката
цитирай
16. elanor11 - Браво за постинга!
26.01.2016 06:58
dedenze написа:
Образованието е огледало на политиката в една държава! Грешния неалиберален път стои в основата на всичко ! Ученето и труда за учениците особено до 16 г. са НАСИЛСТВЕНИ, ПРИНУДИТЕЛНИ, но крайно необходими процеси ! Всяка либерализация до края на средното образование, води до слободия и имитация ! Не може да кацаш на Марс и да имаш край себе си аборигени, неправилно е да премахваш и задължителността на средното образование ! Не може да плащаш учителския труд на глава, без критерии за качество ! Да принуждаваш учителя да работи на още 2-3 работни места за да оцелее, вместо да подготвя преподавания материал, съобразено с новостите и информационните технологии ! Неолибералната абдикация на държавата в сферата на образованието и науката е престъпление към бъдещето на хората !


Радостно е,че има все още мислещи българи,които да си дават сметка за това!
цитирай
17. katara - много актуален Пост,със силна/ логична/ основа ,ноо.. но..нооо....
28.01.2016 15:21
Осмелявам се да напиша, че познавам историята на образователното дело у нас в исторически план. За съжаление, превратностите на времето винаги са изтласквали във властта случайни хора. Проблемът е преди всичко допускане на външно влияние и в политиката на образователното дело - и тогава и сега. А за да оцелеем не ни е потребна подмяна, а опиране на традициите ни в тази област и отношение и критерии към учителите.

Имам забележка към вашата емоционална ...позиция/извинете ме/...
Нищо във властта не е случайно ,и Никой не е случаен..
напротив..тъкмо напротив...
и един въпрос ,ако разрешите...
защо Синдиката на учителите не се самосезира и реагира ??
Благодаря за трибуната ,и отговора !


цитирай
18. tota - Да ни е честита новата....НАРЕДБА № 5 от 30 ноември 2015 г. за общообразователната подготовка
31.01.2016 00:17
Ди Николова
3 януари в 17:29 ·

Да ни е честита новата....НАРЕДБА № 5 от 30 ноември 2015 г. за общообразователната подготовка

http://dv.parliament/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=99167

Вече е факт отпадането на предмета Информатика от общообразователната подготовка. Линкът по-горе ще ви отведе към официалната страница на Държавен вестник, бр.95, в който е обнародвана наредбата. Към днешна дата все още не е качена на сайта на МОН. Защо ли?!

Днес тези, от които зависи българското образование, финализират проекти, усвояват средствата по тях, тихичко обнародват наредби, за да не си развалят празничното настроение, а образованието е последното, от което се интересуват!
Държавен вестник
Държавен вестник, официално издание на Република България
dv.parliament|От Index-bulgaria IGG
ХаресвамКоментарСподеляне

Ди Николова Чл. 4. (1) Общообразователната подготовка в училищното образование е еднаква за всички видове училища и се придобива чрез изучаване на едни и същи общообразователни учебни предмети.
(2) Изключения по ал. 1 се допускат за учебните предмети музика, изобразително изкуство и физическо възпитание и спорт, а в първи гимназиален етап – и за учебния предмет информатика, в зависимост от формата на обучение, вида на училището и спецификата на обучението, като наличието на тези учебни предмети, конкретното им разпределение, както и броят учебни часове за всеки от тях по класове и етапи се определят в държавния образователен стандарт за учебния план чрез рамковите учебни планове.
цитирай
19. tota - Осмелявам се да напиша, че познавам ...
01.02.2016 00:26
katara написа:
Осмелявам се да напиша, че познавам историята на образователното дело у нас в исторически план. За съжаление, превратностите на времето винаги са изтласквали във властта случайни хора. Проблемът е преди всичко допускане на външно влияние и в политиката на образователното дело - и тогава и сега. А за да оцелеем не ни е потребна подмяна, а опиране на традициите ни в тази област и отношение и критерии към учителите.

Имам забележка към вашата емоционална ...позиция/извинете ме/...
Нищо във властта не е случайно ,и Никой не е случаен..
напротив..тъкмо напротив...
и един въпрос ,ако разрешите...
защо Синдиката на учителите не се самосезира и реагира ??
Благодаря за трибуната ,и отговора !



Да, имате основание, че нищо не е случайно. По скоро визирах случващото се по места. Но бушонът изгърмя и всичко остава непроменено. Като в ел. мрежа. Гърми бушона и трябва само да се смени.
цитирай
20. tota - Резил! Даваме 20 млн.лв. за написване на учебници, а ето какво пише в тях
05.02.2016 17:37
http://e-burgas/archives/127341
Резил! Даваме 20 млн.лв. за написване на учебници, а ето какво пише в тях

Публикувано от: e-burgas в България, Водещи новини, Общество 20:04 31-01-2016
pic1

„Морската вода е солена, защото в нея е разтворено голямо количество готварска сол. Във водата се разтварят редица твърди вещества, течности и газове”, това пише в учебника „Човекът и природата” за 3-ти клас, показа репортаж на „Нова тв“.

Междувременно министърът в оставка Тодор Танев заяви, че всяка година се дават 20 милиона лева за написването на учебници.

Ето още бисери:

„Растенията сами произвеждат храната си. Те се наричат производители. Животните ядат готова храна – растения и други животни. Затова те се наричат потребители” – „Човекът и природата“, 3 клас, изд. „Булсвет“

„Връх Шипка се намира на върха на планината. Опълченците са ситуирани на него“ – Учебник по литература за 7 клас, изд. „Анубис“

„Мандатът на българският президент е 4 години“, „Човекът и обществото“, 4 клас, изд. „Анубис“

„Кон излезе на ливада,
вдъхна въздух и умря.
Възкачи се на небето
и какво ли не видя.
Две кебапчета крилати
Пазят рая с автомати“ – Учебник по музика, 5 клас, изд. „Просвета“
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12148180
Постинги: 1346
Коментари: 16857
Гласове: 70667
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031