2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. kvg55
9. zaw12929
10. hadjito
11. sparotok
12. bosia
13. getmans1
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 7050 Коментари: 14 Гласове:
Последна промяна: 03.02.2017 12:20
Мисли , породени от филма „Хана Аренд”
През 2012 г. излиза немски игрален филм, озаглавен „Хана Аренд“, режисиран от Маргарете фон Трота, с Барбара Зукова в ролята на Аренд. Филмът се концентрира върху процеса срещу Адолф Айхман и противоречията, създадени от книгата на Аренд, която по това време е криворазбрана като защитаваща Айхман и критикуваща еврейските лидери заради Холокоста. В ключова сцена Аренд отговаря пред зала, пълна с нейни студенти, че всеки желаещ да пише за този период в историята има задължение да се опита да разбере това, което превръща обикновените хора в инструменти на тоталитаризма.
За „удобството” да не мислиш и несъпротивлението срещу злото
....Една от най – мрачните пионки на националсоциализма в Германия - Адолф Айхман, SS обенщурмбанфюрер и отговорник по депортацията на евреите в лагерите на смъртта, е отвлечен от МОСАД през м. май 1960 година от Аржентина и поставен в стъклена клетка на съд в Израел, за делата си. Екзекутиран е през нощта на 31 май срещу 1 юни 1962 година.
Присъдата е за престъпления срешу израелския народ, срещу човечеството, участие в престъпна организация и т. н. Публичният процес е пред очите на цял свят. В периодиичния печат на повечето държави се отбелязва протичане му.
Интелигентният 55 годишен нацист Айхман по време на деветмесечния процес, състоял се от 11 април до 15 декември 1961 г., поддържа тезата за „невинност” в юридически смисъл на тази дума, като се обосновава с това, че бил само един изпълнител на волята на своите началници. Айхман дори заявява, че „разкаянието е за малките деца”. „Аз бях само един идеалист, който искаше да унищожи напълно своя противник”.
Хана Аренд (Hannah Arendt, на немски) - политилог, публицист и философ от САЩ, от еврейско – немски произход , успяла навреме да се изплъзне от лапите на SS и емигирирала зад океана, присъства на този процес. Прочита 3400 страници протоколи и написва книга от 300 страници – „Репортаж за баналността на злото - Айхман в Йерусалим”. Тази книга, с философските си разсъждения в нея и сполучливите, нови термини, ръзтърсва интелектуалния свят и опълчва израелските общества по света срещу Хана Аренд. Тя твърди, че осъждането на смърт чрез обесване на Айхман е грешка и, че е достатъчен доживотен затвор за него. По – важното за нея е да бъде осъдена липсата на съпротива срещу злото „баналността на злото", както се изразява Аренд. Тя достига до извода, че ,,...най-голямото зло е злото, извършено от нищожества, злото извършено от хора без мотив, без убеждения, без извратени сърца или демонични желания, от човешки същества, които отказват да са личности, отказват да мислят.” Нежеланието да мислиш, нежеланието да различиш Доброто от Злото и да бъдеш сляп, фанатизиран проводник на чужда, зла воля, могат да унищожат човечеството. Екзалтацията от „фюрера” отнема способността сам да мислиш. Задължението на всеки човек е да мисли и сам да е в състояние да се съпротивява срещу всичкото зло на света! Независимо от интелект, пол, раса, вероизповедание, възраст. Въпреки „удобството” да не мислиш.Александър Кондоферски
„Човекът виси в пространството в интервала между познато минало и неизвестно бъдеще. Той може да се задържи в него единствено в мярката на собственото си мислене, ломейки безразличието на времето с усилие да проникне в безкрайното минало и в необозримото бъдеще. Всяко ново поколение и всеки нов човек правят това усилие, за да открият наново силата на мисленето.“ (Хана Аренд, „Кризата на културата“) Хана Аренд е написала „Тоталитаризмът", „Криза на републиката", „Човечеството в тъмни времена", „Между миналото и бъдещето: осем упражнения по политическо мислене" и „Айхман в Йерусалим - репортаж за баналността на злото". Редактирала е два тома от „Великите философи" на Карл Ясперс. Хана Аренд умира през декември 1975 г.
Постинги, посветени на Хана Аренд:
Хана Аренд и "ТОТАЛИТАРИЗМЪТ"
http://boyadzhieva.blog.bg/technology/2008/05/10/hana-arend-i-quot-totalitarizmyt-quot.191181
ХАНА АРЕНД: БАНАЛНОСТТА НА ЗЛОТО
http://lion1234.blog.bg/drugi/2014/04/21/hana-arend-banalnostta-na-zloto.1258817
Филмът със субтитри на български език: https://www.youtube.com/watch?v=tZCwC4okC1M
Тагове:
*** Проетох с интерес.
Неизвестни страници от недалечната история.
Благодаря!
Сирме, и аз сега чрез споделените мисли, породени от филма, отново си припомних за Хана Аренд. Филмът заслужава да се гледа. Бих допълнинла твоя коментар с нейна мисъл : " Тъжната истина е, че повечето зло се прави от хора, които не се замислят дали са добри или лоши." Колкото до израстването на тълпата, по точното е формирането й, чрез пропагандата. Или повличането й по течението. А, то е допустимо, когато не се подхожда критично към случващото се. На това, Хана Аренд, обръща внимание в книгата си "Произход на тоталитаризма" (The Origins of Totalitarianism), 1951 г. "Само тълпата и елитът могат да бъдат привлечени от инерцията на тоталитаризма. Масите трябва да бъдат спечелени чрез пропаганда." При време надикни и в посочените по долу постинги, посветени на две нейни творби.
*** Проетох с интерес.
Неизвестни страници от недалечната история.
Благодаря!
Санде, при време, изгледай филма, който е приложен под постинга. Заслужава си, да се пренесеш във време, което не познаваме в действителност, а по - скоро от страниците на историята. Този процес е повод , Хана Аренд да напише и посочената по - горе книга. В блога си lion1234, пише: "Именно оттук започва своя философски прочит на процеса Аренд: тя стига до извода, че големите престъпления срещу човечеството не са дело на някакви зли гении, на някакви чудовища, на някакви измислени тъмни супергерои, а на такива посредствени, обикновени, нормални индивиди, изгубили собствената си воля, способността да мислят и да различават добро и зло." И продължава: „Тревожният въпрос, пред който се изправя Аренд е: как тези напълно нормални във всекидневието индивиди в критични ситуации изведнъж се превръщат в чудовища? Причината за тази зловеща метаморфоза тя съзира в тоталитарната система, която чрез шумната си пропаганда те въвлича в един изкривен свят, изпъстрен с псевдоценности и съмнителни идеали. В резултат ти губиш реална представа за света, за случващото се около теб. Ти си в някакво сънно състояние, в което преставаш да мислиш, преставаш да се съпротивляваш, преставаш дори да се опитваш да застанеш очи в очи с реалността. Така се превръщаш в онази абсолютно анонимна, изцяло деперсонализирана ,,маса’‘, онова ,,всемство’‘/ Шестов/, което в ръцете на поредния диктатор се превръща в оня зловещ инструмент, призван да въдвори било ,,светлото бъдеще’‘, било ,,хилядолетния райх’‘. Без тази ,,маса’‘ нито един диктатор, нито една тоталитарна система не биха просъществували и миг - биха се сринали като пясъчни кули.”
Много интересни мисли /включително тези в отговора ти към Санде/! Прочетох с удоволствие! Със сигурност ще гледам и филма!
Благодаря ти, Ати!
Много интересни мисли /включително тези в отговора ти към Санде/! Прочетох с удоволствие! Със сигурност ще гледам и филма!
Благодаря ти, Ати!
Мила Вени, благодаря ти за споделените мисли! Филмът се гледа със затаен дъх, връща те назад във времето и съпреживяваш човешки съдби. Въздействащ е образът на Хана Аренд, от чиято "среща" с Айхман в Йерусалим” се ражда творбата й "Репортаж за баналността на злото". Заслужава си докосването до мислите на Хана Аренд - политилог, публицист и философ.
Сирме, и аз сега чрез споделените мисли, породени от филма, отново си припомних за Хана Аренд. Филмът заслужава да се гледа. Бих допълнинла твоя коментар с нейна мисъл : " Тъжната истина е, че повечето зло се прави от хора, които не се замислят дали са добри или лоши." Колкото до израстването на тълпата, по точното е формирането й, чрез пропагандата. Или повличането й по течението. А, то е допустимо, когато не се подхожда критично към случващото се. На това, Хана Аренд, обръща внимание в книгата си "Произход на тоталитаризма" (The Origins of Totalitarianism), 1951 г. "Само тълпата и елитът могат да бъдат привлечени от инерцията на тоталитаризма. Масите трябва да бъдат спечелени чрез пропаганда." При време надикни и в посочените по долу постинги, посветени на две нейни творби.
с оглед на съвремените събития, си бях задала въпроса - защо на немците им се случва отново това ? Защо тъй лесно вярвят на прокламирани идеи, в случая с "толерантността" и "спасителите имигранти" ? Стигнах до извода, че германците са романтични идеалисти и пропагандата лесно стига до тях. Те не са практични и следващи интереса си като британците например, просто са дисциплинирани. Идеалният вариант за пропагандата - дисциплиниран романтик. А българина смятам за Тома Неверни. Мълчалив, мирен, но Неверни.
Колкото до Германия, мисля, че причината се свежда до това, че тя не е суверенна държава още от момента на приключване на ВСВ. „Когато пред Рузвелт е предложен един умерен план за възстановяването и демократизацията на Германия, той го отхвърля с думите: „Твърде много хора, както у нас, така и в Англия вярват, че германския народ като цяло не е отговорен за войната, че само нацисткият елит трябва да поеме отговорност. За съжаление това не се базира на никакви факти. Немският народ трябва да разбере, че цялата им нация е участвала в една конспирация срещу цивилизацията и съответно трябва да бъде наказана.” През пролетта на 1945 г. генерал Айзенхауер подписва документ JCS 1067, част от който гласи, че „не трябва да се предприемат никакви стъпки към икономическото възстановяване на Германия или всичко, което би могло да поддържа и засилва немската икономика” . Единственият проблем на разрухата, която царяла в Германия, според Айзенхауер бил, че болестите, гладът и престъпността могат да компрометират окупационните сили. Друга от целите, заложени в заповед JCS 1067, била да се понижи жизненият стандарт на населението и ако трябва по изкуствен път да се държи такъв. Когато на 10 май 1945 г. Труман официално подписва този документ, Хенри Моргентау казва на хората от обкръжението си, че това е победа за Финансовия департамент и единствено се надява, че „обществото няма да припознае тази заповед, като част от моя план, тъй като никога не би я подкрепило”. Все пак на 23 май 1949 г. е приет Основният закон на Германия, който действа като конституция и в наши дни. С това практически е създадена ФРГ. Първото следвоенно правителство се оглавява от консервативния политик Конрад Аденауер, който още 1945 г. е избран от англо-американците за кмет на Кьолн, тъй като е известен като „прусофоб” и убеден демократ, въпреки че методите му на управление често са характеризирани като авторитарни. На 10 април 1949 г. предварително е формиран т.нар. Окупационен статут на Германия, който определя нивото на самоуправление и независимост на Федералната република, както и задълженията й спрямо съюзниците. Според този статут Германия е „условно независима” страна, но всички въпроси свързани с демилитаризацията, репарациите, Рурската промишлена област и дори външните отношения на новата държава, са обект на съюзническата военна администрация .Този окупационен статут важи до 1954 г. и е съставен, организиран и въведен от британския външен министър Ърнест Бевин, държавния секретар на САЩ Дийн Ачесън и министъра на външните работи на Франция Робер Шуман. Освен това Германия е допусната като страна бенефициент по плана „Маршал”, а рестрикциите над цивилната индустрия са премахнати. В следвоенните години съюзниците не подминават и въпроса за „превъзпитаването” на германския народ. В този процес, който впрочем е отделен от денацификацията, особена роля играе Дивизията за психологическа война към Върховния щаб на експедиционните съюзнически сили. Това специално подразделение подема една силна кампания, чиято крайна цел е „немският народ да осъзнае своята колективна вина” и да се изкорени „вроденият германски милитаризъм, агресивен национализъм и вредното за всички свободни народи чувство на германско самочувствие и превъзходство” . Според британския информационен отдел към съюзническите военни власти „чувството на колективна вина за всички нацистки престъпления и двете световни войни е предпоставка за дългосрочното превъзпитание на немския народ”. По-късно са предприети и мерки за „демократизирането” на учебните планове по история, литература, география и философия за ученици и студенти. Освен това немската киноиндустрия е обект на стриктна цензура, която продължава дълго след края на окупацията и създаването на ФРГ. ..... По-късно, когато Германия се обединява Хелмут Кол ще преговаря усилено със СССР, САЩ, Франция и Англия, за да получи подкрепата им. Според споразуменията, които той сключва с тях, германското обединение се признава, но при условие, че немската военна сила се поддържа на ниво по-ниско от това на Франция и Англия. Освен това на немска територия продължават да се намират американски военни бази. След Студената война външната политика на Германия, която десетилетия наред е била зависима от САЩ започва да се откъсва от американската опека, но това става твърде бавно. По времето на канцлера Шрьодер връзките с Русия и другите западни държави се засилват, а тези със САЩ изгубват предишното си значение, но статуквото се връща, когато Ангела Меркел сяда на канцлерския стол. Към днешна дата въпросът за независимостта на немската външна политика е особено актуален предвид лидерската роля на Берлин в ЕС. „Повече тук: http://a-specto/nezavisima-li-e-vanshnata-politika-na-germaniya/
Копирах част от статията, за да стане ясно защо Германия изпълнява безропотно тази политика на „ толерантност” и „спасител на имигрантите". Изключвам потребностите от работна ръка, поради ниската раждаемост и застаряващото население. Това „донорство” те получаваха и преди най – вече от Турция. Германският народ е манипулиран чрез вменяването му на вина, която той може да изкупи като провежда такава политика, чиито последици, мисля, че въобще не са проанализирани същевременно, когато е налаган този модел. В случая не само дисциплината като народностна черта играе роля, има и психологически момент за колективната вина, който е определящ за това поведение и несъпротива от страна на самите германци. Този модел, дирижиран от Великобритания чрез САЩ няма да просъществува, видно от случващото се напоследък. Само дано не е късно за предотвратяването на последиците, които могат да последват. Те са бомбата със закъснител в Европа.
Колкото до нас, много сме малки, много мачкани и от чужди и от свои. Хората, които познават „социален страх” знаят, „че трябва да гледат в своята бразда, за да оцелеят.”Защото, ония горе все гледат само себе си. Верни са определенията ти и за двата народа, но те са се формирали в процеса на историческите събития, които са преживели.
Удобството да не мислиш
и виновни да са други
за греховните заблуди...
Тъжно...
Да висиш безмисловно
сигурно е лесно,
но към съдбата ни човешка е нечестно.
Криза от липси на мисловно ниво
отваря пътя на баналното зло
и води до отказ от дейно добро!
Благодаря ти за страхотния постинг!
Сърдечен поздрав!
04.02.2017 15:13
Интересен е фактът, че борбата за нейния суверинитет и борбата за златото удивително се преплитат...” Може би е настъпил моментът да запитаме, кой е виновен за днешната "конспирация срещу цивилизацията" и срещу случващото се с толкова много други хора, въвлечени в нея? Кой по този начин, изправи едни срещу други народи с различна религия, култура и морал?
Подробно тук за златото на Германия и кой се разплаща с него: http://www-news/index?option=com_content&view=article&id=4817:kojserazpla6tas4000tonagermanskozlato&catid=427:broi-44-2012&Itemid=123
Удобството да не мислиш
и виновни да са други
за греховните заблуди...
Тъжно...
Да висиш безмисловно
сигурно е лесно,
но към съдбата ни човешка е нечестно.
Криза от липси на мисловно ниво
отваря пътя на баналното зло
и води до отказ от дейно добро!
Благодаря ти за страхотния постинг!
Сърдечен поздрав!
Благодаря, Инел, за коментара. Извела си сентенцията от процеса срещу Айхман и написана по този повод книга от Хана Аренд, книга от 300 страници – „Репортаж за баналността на злото - Айхман в Йерусалим”. Много вярно прозрение е, че " Криза от липси на мисловно ниво, отваря пътя на баналното зло и води до отказ от дейно добро!" Само че тази криза от липси на мисловно ниво, не е само у масата, тя и в стратезите на глобализма. За съжаление, за тях хората са ресурс и поради това не се вълнуват от личните съдби, трагедия.
За да бъдат постигнати целите им, хората трябва да бъдат накарани да не мислят. Главите да бъдат промивани до тогава, докато желанието за мисловна дейност, стане най - омразната мисъл във всяка глава. На човек, който не мисли, лесно може да му се вмени:
- чувство за вечна вина!
- Слънцето да залязва на изток,
- А, Б, В да заличиш в главите им, X, Y, Z да посадиш, както е казал Карл Сандбърг.
- религии, Партия, крал, папа, фюрер ...
Интересен е фактът, че борбата за нейния суверинитет и борбата за златото удивително се преплитат...” Може би е настъпил моментът да запитаме, кой е виновен за днешната "конспирация срещу цивилизацията" и срещу случващото се с толкова много други хора, въвлечени в нея? Кой по този начин, изправи едни срещу други народи с различна религия, култура и морал?
Подробно тук за златото на Германия и кой се разплаща с него: http://www-news/index?option=com_content&view=article&id=4817:kojserazpla6tas4000tonagermanskozlato&catid=427:broi-44-2012&Itemid=123
Славяните са известни с анархизма си и тяхната съпротива представлява активен или пасивен саботаж на държавата. Но германците са дисциплинирани, техният характер и манталитет не им позволява подобно поведение
и бих го гледала с удоволствие - винаги се научава нещо
повече, обогатява се информацията, виждат се събитията
от друг ъгъл... и още.
Поздравления за постинга !
и бих го гледала с удоволствие - винаги се научава нещо
повече, обогатява се информацията, виждат се събитията
от друг ъгъл... и още.
Поздравления за постинга !
Танечка, съгласна съм с теб.
Филма, можеш да гледаш от клипа, който съм приложила. Със субтитри на български език е.
Това, което провокира мислите, по скоро, е търсене на отговор на въпроса:
Кое заставя хората да заемат длъжности, без да мислят за последствията от дейността си, върху себеподобните.
Потребността от оцеляване или търсене на по - лекото е в основата?
Хубава неделя!
2. Къде отидоха добрите нрави ....
3. Демокрация без правова държава
4. Сайтът на една жена
5. Любими сайтове
6. Времето
7. Петър http://petyr.blogspot.com/2008/04/blog-post_30.html
8. БЪЛГАРСКАТА МЕЧТА
9. Приказки за деца
10. Мила Родино
11. Записки на реформиста
12. История ва България
13. БУКВИТЕ
14. http://photo-forum.net/joro/
15. България
16. информацията е сила
17. 160 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ХРИСТО БОТЕВ
18. речник - онлайн
19. Атлас на света
20. Един завет
21. бизнес проекти
22. Бележник
23. Сайтът на една друга жена
24. Сайтове - литература, култура
25. Един добър програмист - шахматист -Надникнете
26. Есента е застаряла пролет/стихове за есента/
27. Блогатство.com