Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2016 20:09 - Кръгла маса по проблемите на висшето образование
Автор: tota Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3014 Коментари: 4 Гласове:
17


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Кръгла маса по проблемите на висшето образование

ПП АБВ организира кръгла маса по проблемите на висшето образование в България
Агенция "Фокус" София. От 11:00 ч. в конферентната зала на „Гранд хотел София“ АБВ организира кръгла маса по проблемите на висшето образование в България. Това съобщиха от пресцентъра на ПП АБВ.
Тема: Как в РБ, в условията на пазарна икономика и при намалена роля на държавата да се търси ефективност от вложените средства във ВО.
По време на дискусията ще бъдат разгледани и възможните ефекти върху висшето образование в България от приемането на новият закон за сектора, както и възможностите на страната ни да развива научна дейност. Ще бъдат обсъдени и очакванията на бизнеса към висшите учебни заведения и обучаваните от тях кадри. В събитието участие ще вземат зам.-председателят на ПП АБВ, вицепремиер и министър на труда и социалната политика Ивайло Калфин, зам.-председателят на ПП АБВ Румен Петков, говорителят на ПГ на АБВ и член на образователната комисия към парламента Мариана Тодорова, представители на академичната общност от различни висши учебни заведения в страната, експерти, общественици, интелектуалци и представители на
непревителствени организации. Проф. Борислав Борисов, АБВ: Висшето образование не готви специалисти за сергии, магазинчета и клубове    Висшето образование не готви специалисти за сергии, магазинчета и клубове. Това каза председателят на ПГ на АБВ проф. Борислав Борисов, по време на кръгла маса по проблемите на образованието „Как в Република България, в условията на пазарна икономика и при недостатъчни финансови средства, да се търси ефективност от висшето образование”, предаде репортер на Агенция „Фокус”. „Бизнесът има претенции и е недоволен от висшето образование. Лично като два мандата ректор на УНСС, който е бизнес университет, си позволявам да имам пет пъти повече претенции към бизнеса и да съм още по-недоволен от него”, заяви проф. Борисов. Той попита какви са претенциите на бизнеса и кой е той. По думите му, по отношение на структурата на бизнеса в България 92,7 % от фирмите в България са малки и микропредприятия, 7 % са средни предприетия и само 0.2 % са едри предприятия. Какви специалисти ще готвим? Висшето образование не готви специалисти за сергии, магазинчета и клубове, коментира той. „Мога ли да задам въпроса тоя бизнес с претенциите колко инвестира във висшето образование и науката?", попита той. Проф. Борисов заяви, че в съвременните условия наука се прави с две неща – интелект и пари. По думите му 38 университета в България обучават икономисти, а 12 университета - юристи. "Сега инженерни университети обучават юристи. После чакате законодателство и правосъдие”, добави той.
Деница КИТАНОВА
http://www.focus-news.net/news/2016/03/29/2216600/prof-borislav-borisov-abv-vissheto-obrazovanie-ne-gotvi-spetsialisti-za-sergii-magazincheta-i-klubove.html  
Mариана Тодорова, АБВ: Държавата създава предпоставки за един порочен механизъм - университетите да търсят количеството, а не качеството София. Държавата създава предпоставки за един порочен механизъм - университетите да търсят количеството, а не качеството. Това каза народният представител от ПГ на АБВ и член на образователната комисия към парламента Мариана Тодорова по време на кръглата маса по проблемите на образованието „Как в Република България, в условията на пазарна икономика и при недостатъчни финансови средства, да се търси ефективност от висшето образование”, предаде репортер на Агенция „Фокус”. Мариана Тодорова изрази своето несъгласие, че не съществува проблем с качеството на образованието. „Самият факт че имаме само един университет в топ 1000, защото ние се намираме на европейския и световния пазар, е показателно, че имаме проблем с качеството. Необходима е правилна политика за финансиране”, каза Тодорова. Според нея е добра стъпка да се обвърже качеството на образованието с финансирането и посочи, че това трябва да се случи плавно. По думите ѝ са необходими адекватни законодателни норми. „Мисля, че е време за един нов Закон за висше образование, тъй като това е 50-ата поправка, която се прави”, добави тя. По думите ѝ, на трето място стои волята за промяна в самите университети и издигането на престижа и не толкова гъвкавото тълкуване на академична свобода. „Трябва да се спре с това безразборно разкриване на филиали, с това да се разкриват престижни специалности в университети, които нямат такъв профил”, каза Мариана Тодорова.
Деница КИТАНОВА
Проф. д-р Григор Горчев, МУ-Плевен: В момента приемът по медицина е опорочен   София. В момента приемът по медицина е опорочен. Това каза проф. д-р Григор Горчев, почетен ректор на МУ – Плевен по време на кръгла маса по проблемите на образованието „Как в Република България, в условията на пазарна икономика и при недостатъчни финансови средства, да се търси ефективност от висшето образование”, предаде репортер на Агенция „Фокус”. Проф. д-р Григор Горчев поздрави ПГ АБВ за инициативата за нов закон за висшето образование. По думите му, има слабо средно образование, което задължава висшите училища да превъзпитават новопостъпилите студенти по медицина. "Смисълът е следния, че преди години, медицина се влизаше с пълно отличие. Сега медицина се влиза понякога и с три и половина. Това значи, че нямаме качествен продукт в средното образование", посочи проф. д-р Горчев. Според него става въпрос за едни банални уроци, частни по химия и биология, които учителите от средното образование правят по места и в които кандидатите зазубрят материала. Проф. Горчев засегна и друг проблем той попита как примерно в Русе, който е технически университет ще откриват медицинска специалност. Той определи това като парадокс. „Все едно в Плевен да разкрием специалност примерно английска филология”, добави той и изрази мнение, че това са недомислени неща. Според него те трябва да се решат в Закона за академичния състав. "Само тази година, 80 % от студентите, които завършват при нас заминават за Германия. Знаят английски, знаят немски. Който не знае немски го учи последната година и заминава за Германия. Започва с 3000 евра заплата. Веднага специализира, а при нас какво става. При нас започва специализант с 800 лв. заплата”, добави проф. д-р Григор Горчев. По отношение на протестите на лекарите, той посочи, че е пълна бъркотия и каша. „Не знам по какъв начин ще излезем от това състояние”, коментира проф. Григор Горчев. В заключение той каза, че според него трябва да бъде засилен контролът на средното образование, защото идват много неподготвени млади кадри. В рамките на дискусията председателят на ПГ на АБВ проф. Борислав Борисов добави, че няма как да се разглежда качеството във висшето образовани, без да се засегне и средното образование.
Деница КИТАНОВА
Проф. Николай Денков, МОН: Трябва два пъти да се намали приблизително броят на студентите в България   София. Трябва два пъти да се намали приблизително броят на студентите в България. Това каза заместник-министърът на образованието и науката проф. Николай Денков по време на кръгла маса по проблемите на образованието „Как в Република България, в условията на пазарна икономика и при недостатъчни финансови средства, да се търси ефективност от висшето образование”, предаде репортер на Агенция „Фокус”. Важен елемент според него е било съгласието около стратегията за развитие на висшето образование. „Проблемът е толкова тежък, че ако тръгнем да го решаваме навсякъде едновременно, има опасност енергията така да се разпилее, че да няма никакъв резултат. Бих искал да обясня какъв беше подходът, какви бяха принципите, които ние използвахме, за да успеем да направим нещо в сравнително кратък срок. Ще започна отново с най-яркото проявление на проблема на висшето образование”, каза той. По думите му, това е порочният кръг количеството за сметка на качеството. „Тези данни, които много лесно могат да се намерят. Ние в момента финансираме и то от държавата 80 % от завършващите абсолвенти, при положение, че европейската цел е 40 %. Ние имаме 50 % от висшисти, които завършват и пет години след това не могат да си направят работа за висше образование”, каза той и добави,че сметката е ясна. „Трябва два пъти да се намали приблизително броят на студентите в България”, категоричен бе проф. Денков. По думите му, това не означава, че автоматично трябва да се отреже тази бройка. Според него тази част трябва да се компенсира с други възможности.
Деница КИТАНОВА
Проф. Любомир Халачев: Искаме въпросите на висшето образование да не слизат от масата на дискусията на обществото   София. Искаме въпросите на висшето образование да не слизат от масата на дискусията на обществото. Това каза проф. Любомир Халачев, председателят на ГС на АБВ по време на кръгла маса по проблемите на образованието „Как в Република България, в условията на пазарна икономика и при недостатъчни финансови средства, да се търси ефективност от висшето образование”, предаде репортер на Агенция „Фокус”. Той обясни, защо гражданският съвет към ПП АБВ реши да инициира тази дискусия. Проф. Халачев посочи, че причините са и са няколко първата се крие във факта, че в още в самото конструиране на партията са били наречени ректорска партия. "По-важната причина е, че ние бихме искали като граждански съвет въпросите на висшето образование да не слизат от масата на дискусията на обществото. Защо бихме искали този градус на напрежение да се поддържа непрекъснато? Темата за висшето образование е особено важна, България всички това го знаем, няма други инструмент да излезе недоброто положение, да развие икономиката и обществото си без помощта на образованието”, каза той и посочи, че светът не познава друг инструмент. Излезе от порочния кръг. Той коментира и поправките в Закона за висшето образование. По думите му, безспорно с тези поправки се прави опит , в който вече от 20 години се движи българското образование. По думите му, и новите поправки в закона няма да могат автоматично да задействат подобряването на качеството на образованието. Според него трябва да се фокусираме върху човешкия фактор. Той отбеляза, че има ниско заплащане на университетите. По думите му, преподавателите търсят изход в постоянното обикаляне на университетите на страната "Само при подобряване на човешкия фактор законът ще проработи", коментира проф. Халачев. Той посочи, че трябва да се постави въпросът на правителството как ще се промени образованието след 6 месеца и активно да се търси отговор. "В противен случай ще имаме нов закон и стари наредби", каза проф. Халачев. Той коментира, че ако не сме доволни от политиците е хубаво да се замислим кои хора ни управляват - отличниците или тройкаджиите. "Въпросът е много сериозен и след това борбата във фалшификацията във висшето образование", каза той. Според него, когато е създадена Националната агенция за акредитация, той е сметнал, че това е много умен ход, но по думите му, колегите му там не могат да си вършат работата ефективно.

Деница КИТАНОВА



Гласувай:
18
1



1. tota - Интересно
29.03.2016 23:21
Да поставиш минус на споделени материали от проведена кръгла маса. Вместо минус, добре би било да оставите коментар. Дори и да не сте съгласни с това, което се е обсъждало или с тези, които са организирали обсъждането на проблеми на висшето образование. Това е гледна точка. Добавете своята.
цитирай
2. katan - Поздрави за постинга, Ати!
30.03.2016 10:18
Висшето ни образование е като всичко друго в държавата ни.
Съгласна съм с мнението на проф. Борисов за бизнеса и "какви са претенциите на бизнеса и кой е той."?
Има няколко бизнес камари, асоциации, сдружения и др.п., но бизнес в истинския смисъл на думата липсва /с малки уговорки/.
Преди години имахме икономика с подотрасли - промишленост, селско стопанство, търговия и услуги, транспорт, туризъм, банки и застраховане и други /там влизаха кооперациите, занаятчийските сдружения.../.
За тази цел се обучаваха специалисти.
Всичко беше обвързано с икономиката, образованието, науката, културата и т.н.
Имахме стройна образователна система - от началното до висшето образование и след това.
Приемът беше НЕ шега работа.
Кандидатствала съм само веднъж и бях приета на двете места, където имах право да кандидатствам.
Тогава имаше едно предимство "дете на активен борец". Нямах такова.
Сега има "дете на заможен родител".
Днес всеки може да стане студент, стига да може да си го позволи финансово.
Средните училища "произвеждат" полуграмотни кандидат вишисти.
Тези, които са грамотни и/или имат средства не учат в България.
Получава се такава омагьосана въртележка, че свят да ти се завие!
Да завърша с коментара на проф. Халачев: " ако не сме доволни от политиците е хубаво да се замислим кои хора ни управляват - отличниците или тройкаджиите."
И едно лично мое мнение - сегашните отличници са на по-ниско ниво от някогашните тройкаджии.
Може да прозвучи черногледо, но смятам, че е истина.
Искам да пиша още много, но виждам, че ми свършва мястото.
Хубава инициатива, но трябва да се започне още от първи клас, за да има ефект.
И два риторични въпроса:) - няма ли най-накрая учебниците, по които учат децата да са едни същи за всички? Няма ли да се спре с "бизнеса" УЧЕБНИЦИ?!

цитирай
3. dedenze - Т.н. учене е инвестиция, лична, семейна, държавна !
30.03.2016 14:12
Ученето трябва да е мотивирано от желание за определена работа и перспектива, от намиране на достойно място в обществото ! За това трябва да има държава с ясен план за развитие на отраслите, производствата и бъдещето ! България не е такава държава и не гарантира работа на изучените, единственото което им гарантира е имиграцията ! Даже и "титана" на днешната политическа мисъл разбра, че е пълно безумие ние да ги готвим с държавни средства, а те да работят извън България !? Разбра, но не успя да схване, че причината за всичко това е неолиберализма, пълната ликвидация на всичко произвеждащо нещо, което обрича на развитие само професиите с обслужващи функции ! Не разбра, че отсъствието на държавата от промишленото и друго производство, липсата на регулаторни функции и път на развитие води до пълната и ликвидация ! За някои от тях практикувани по магистралите, не е нужно особено образование !
цитирай
4. zzz65 - колко пъти закона за образованието ...
05.04.2016 19:30
колко пъти закона за образованието се променя ?И защо ли се нуждае от промяна ?Не ли липсва на качествено висше образование заради корупция ,намеса на местните управляващи във висшето образование ..характеристики с който всеки неудобен може да бъде оклеветен ..
защо има некачествено образование ?
Едва ли намаляване на студенти ще реши проблема??
Защото намаляване на студенти няма да реши проблема ,ако не се справим с корупцията в висшите училища , която е не по малко опасна от корупцията в издаването на шофьорски книжки ...но трябва някой да разбута този маравуняк ...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: tota
Категория: Лични дневници
Прочетен: 9666280
Постинги: 1237
Коментари: 16533
Гласове: 63362
Архив
Календар
«  Ноември, 2020  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30